Jeg tror, at de to 45x220'erne ligger der for at erstatte hjertet, hvor du har 3m åbning.
Altså sørge for, at taget ikke hænger ned i åbningen.
Jeg gætter på, at du mener, at bjælken ikke er kritisk, og taget holder uden den, men med uæstetisk 'hæng' om vinteren?
Det kunne være en naturlig forklaring.
Det slår mig at spærfabrikken (Derome) leverede med stålbånd til mine delte spær.
Men tømrerne byggede på de 220 millimeters spær med en 70 mm regel i stedet.
Stålbåndene ligger og roder et sted...
Om jeg har forstået dig korrekt, er det en sådan løsning jeg har fundet på.
At oven på en ny bjælke lægge fx 45x95:ere på tværs og fastgøre i stolene enten inde i stolen med tilpasset vinkel (se senere eksempel) eller udenpå skruet i både ben og overarm.
Det går lige så godt at lægge en bjælke ovenpå spærrens underramme som det allerede er gjort.
Jeg har indset, at den nye bjælke skal være meget mere bæredygtig, da typisk dobbeltspænd kræver væsentligt større bøjefasthed end det dobbelte.
Jeg har testet et par beregningsprogrammer (små håndbøger) på nettet, som indikerer:
1. Originalbjælken i sin miljø er underdimensioneret og burde være tre 45x220 i stedet for to.
2. Den nye bjælke med ny spændvidde burde være en Kerto-S 75x600 eller limtræ 115x495.
Jeg antager, at det måske kræves lidt mindre med mine forudsætninger (sammenlign 2 vs 3 45x220 i dag).
Bemærkede, at det ikke er muligt at skrive 45x95 : or sammen
Jeg tegnede noget, der måske klargør:
Det der fjernes er hvidt (bærbægg samt lille bjælke).
Nyt er:
Kerto-S 75x600 i gråt øverst.
Kerto-S 45x360 i gråt (på tværs for at flytte lasten sidelæns).
- Denne forstærkes på siderne med hver sin 45x170 for at få godt oplæg.
To Søjler 45x170 i gult på hver sin side af 15,3 dør.
Oplagsplatform 45x170x170 i gult.
Tværslå for hver stolpeben (i gult).
Den anden side bliver som før på gavlstolen, som jeg har suppleret med to 45x170 og platform til for godt oplæg.
Jeg gætter på, at du mener, at bjælken ikke er kritisk, og taget holder uden den, men med uelegant 'hæng' om vinteren?
Det kunne være en naturlig forklaring.
Nja, nej...
Jeg mener, at jeg ved ikke, hvad dine spær er dimensioneret for.
De kan være dimensioneret til, at de skal have en hjertevæg.
Eller!
De kan være dimensioneret til at være fribærende, så klarer de sig helt uden en hjertevæg.
Med tanke på at du har en hjertevæg og en bjælke, så ville jeg ikke tage chancen på, at de er fribærende.
Da man lavede åbningen på 3m, valgte man at lægge en bjælke ind for at støtte spærret, der ligger over åbningen, ved at lægge den ovenpå spærrets underramme (de to 45x220'ere).
Mærkede at det ikke går at skrive 45x95 :er sammen
Jeg tegnede noget der måske klargør:
[billede]
Det der udgår er hvidt (bærvæg samt lille bjælke).
Nyt er:
Kerto-S 75x600 i gråt øverst.
Kerto-S 45x360 i gråt (på tværs for at flytte lasten sidelæns.
- Denne forstærkes på siderne med hver sin 45x170 for at få godt oplæg.
To Søjler 45x170 i gult på hver sin side af 15,3 dør.
Oplagsplatform 45x170x170 i gult.
Tværslå for hvert stoleben (i gult).
Den anden side bliver som før på gavlstolen som jeg har suppleret med to 45x170 og platform for godt oplæg.
Tænker jeg rigtigt?
Spontant uden nogle specifikke mål så ser det besværligt ud.
Måske værd at overveje en ståldrage i stedet for at se hvilken dimension du lander på da.
En ståldrage måske kan få plads hvor 45x220'erne ligger nu (hvide i billedet hva?).
Hvad angår brandsikringen, er kravene lave for småhuse, R15 i selve huset og R0 i tagkonstruktionen, hvis tagvinklen er under 45 grader. Så det er ikke noget problem med stål i tagkonstruktionen, da den ifølge reglerne gerne må falde sammen med det samme, hvis der opstår brand. Men hvis tagkonstruktionen understøtter væggene og indvendige lofter, gælder der lidt højere krav - da skal det holde i 15 minutter...
Selvfølgelig må du bygge med bedre brandmodstand, hvis du ønsker det.
Jeg forstår ikke rigtig, hvad de hvide støtteben har for funktion. Hvis tagspæret er korrekt dimensioneret, skal det kunne bære kun på ydervæggene. Det er ligesom hele meningen med den tagkonstruktion.
Der er ingen garanti for, at lige præcis de tagspær er dimensioneret til at være fritbærende, selvom det er muligt at lave med den type tagspær.
Der er jo to måder at vide det på, kigge på originaltegningerne eller måle dem nøje op og angive dimensioner på træet til en konstruktør, som kan vurdere det.
Spontant uden nogle specifikke mål så ser det omstændigt ud.
Måske værd at overveje en stålbjælke i stedet for at se hvilken dimension du ender på da.
En stålbjælke måske kan få plads hvor 45x220'erne ligger nu (hvide i billede va?).
Jo, det er irriterende omstændigt men det hænger sammen med flere ændringer.
Jeg regnede på en stål som tværbjælke (Tibnors hjælp) og kom frem til enten IPE160 eller HEA100.
De ville kunne ligge i eksisterende bjælkekonstruktion men tilgængelighed og vægt føltes det dårligere.
Har egentlig ikke kigget på en d som hovedbjælke men mistænker at det samme gælder her.
Hvad angår brandsikringen, så er kravene lave for småhuse, R15 i selve huset og R0 i tagkonstruktionen hvis tagvinklen er under 45 grader. Så der er intet problem med stål i tagkonstruktionen, den må ifølge reglerne kollapse øjeblikkeligt hvis det begynder at brænde. Men hvis tagkonstruktionen understøtter væggene og lofterne gælder lidt højere krav - så skal det holde i 15 minutter...
Selvfølgelig må du bygge med bedre brandmodstand hvis du vil.
Interessant, jeg kunne ane at 'R0' gælder for loftet da det er kompliceret med al den eksponerede træ, så jeg har regnet med at alt kan kollapse men at loftet skal kunne holde. Så loftet skal holde i 15 minutter ikke 30 som jeg troede.
Måske er JOW:s foreslåede anker/bånd stadig en helt rimelig vej at gå...
Jeg forstår ikke helt, hvad de hvide støtteben har for funktion. Hvis tagstolen er korrekt dimensioneret, skal den kunne bære kun ved ydervæggene. Det er ligesom hele pointen med den tagkonstruktion.
Mmm, jeg har ikke bedt nogen om at beregne eller kørt et matlab-løb på det selv, da jeg alligevel ikke vil tage nogen risiko.
Målene i figuren er næsten nøjagtigt skaleret med 9400 fra ydrevæg til ydrevæg. Højden fra ås til underarms underside er 1285. Armene er 45x170 og benene 45x95 og jeg antager, at de er af C30 kvalitet.
Måske sætter jeg mig ned og leger lidt med det for sjov
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.