Jeg kiggede oppe på loftet (ikke indrettet da taghældningen er 14°) og overvejer bjælkeudskiftning for at udvide det frie område i stuen.
Det er to sammenhamrede 45x220 reglar som holder tre spær-underarme (WW-type) med 1.5mm x 35mm galvaniseret stålbånd (fastsømmes i bjælke som en løkke).
Er det virkelig korrekt gjort?
Vil båndene ikke gå i stykker ved en brand med deraf følgende betydelig temperaturstigning?
De er ikke beskyttet mere end af isoleringen i underarmsfagene.
Jeg ser ikke helt, hvordan det hænger sammen, men jeg kan garantere, at hele taget ikke hænger i disse stålbånd, da det ville være faldet ned efter nogle timer....
Har det der virkelig nogen bærende funktion i det færdige hus? Ser mere ud som noget der er blevet brugt under byggetiden, og som derefter er blevet efterladt?
Findes der nogen kvist, eller hvad er meningen med, at de ligger der? Normalt ligger der limtræbjælker på lignende vis, når man afkorter højbenene for at bygge en kvist. Deres opgave er da at optage belastninger, der påvirker hele tagkonstruktionen, når der bygges et tag i vinkel mod hovedtaget. Der bliver betydelige kræfter, der påvirker hele tagets stabilitet, når det blæser kraftigt, både tryk og træk/løft kræfter påvirker konstruktionen da. Men det indebærer, at disse skal være ordentligt forankret i hver spær, der skal stabiliseres. Noget tag hænger ikke i disse, men funktionen bør undersøges, har du tegninger, der stemmer overens med konstruktionen, så gå med disse til nogen, der kan regne på, hvad denne konstruktion kan tåle.
Sjovt med så mange, der tænker og kommenterer, en bukker og nejer
Det har holdt i næsten 40 år, så det fungerer unægtelig.
Huset er ca. 9m bredt og har en gennemgående bærende? væg under spærfødderne (0.8m fra midterlinjen/tagryg) bortset fra i stuen, som har en 3m åbning. Denne ønsker jeg at øge med 2m, deraf overvejelserne.
Bjælken er fastspændt på 5 spær (med typisk en 100mm trådspiker), hvoraf de yderste har støtte gennem gavlvæggen og 'hjertet' (alle spærforbinder har dette stålbånd bortset fra gavlstøtten). Altså ser det ud til, at tre hænger i bjælken.
Jeg har læst, at denne gitterkonstruktion med de rigtige dimensioner meget vel kan klare denne spændvidde alene, men jeg forstår ikke, hvorfor denne bjælke så findes der, og netop over åbningen i stuen.
Bortset fra et par huller til el i underriglen er spærfødderne komplette (intet tagvindue/kupol), og de ser for en novice ud til at være præfabrikerede.
Jo, bjælken er også fastspændt til det inderste W-bånd, hvis det har nogen betydning.
Jeg tror, at de to 45x220'ere ligger der for at erstatte hjertevæggen, hvor du har 3m åbning.
Dvs sørg for, at taget ikke hænger ned i åbningen.
Ja, der findes tagstolper, der kan klare de mål, du har på huset, men det er ikke sikkert, at dine er dimensioneret til det.
Hvis du så skal udvide åbningen med 2m mere, har du brug for en kraftigere (måske er det nok med det, du har) men frem for alt en længere bjælke, der erstatter den del af hjertevæggen, du vil fjerne (dog på oversiden, dermed hængslet).
... Huset er ca. 9m bredt og har en gennemgående bærende? væg under stolene (0.8m fra midtliniens/tagås) bortset fra i stuen, som har en 3m åbning. Denne ønsker jeg at øge med 2m, deraf overvejelserne...
Jeg har et nybygget hus (byggeår 2010) med lignende konstruktion. Det åbne spænd over stue-/spisestue er 5140 mm. Husets bredde er 8400 mm. Hjertevæggen er erstattet med en 5400 mm lang HEA-bjælke med højden 220 mm. Denne bjælke ligger usynligt i bjælkelaget, som er 290 mm tykt. Tagstolene er af rammetype, og underrammerne er altså delt midt på, hvor de hviler på stålbjælken. Loftet bruges mest som opbevaring.
Sikkert en omstændelig procedure at arrangere efterfølgende, men ikke umulig
Det går lige så godt at lægge en bjælke ovenpå spærens underramme som det allerede er gjort.
1. Støt op under taget inkl. den strækning af hjertevæggen der skal fjernes.
2. Afmontér den eksisterende bjælke (2stk 45x220).
3. Montér en længere bjælke (træ eller stål). Den skal hvile på hjertevæggen i begge ender.
4. Hæng spærene på den nye bjælke. Der findes specielle beslag til det, hvis man ikke bryder sig om stålbånd.
...
4. Hæng takstolene i den nye bjælke. Der findes specielle beslag til det, hvis man ikke kan lide stålbånd.
Det slår mig, at tagstolsfabrikken (Derome) leverede med stålbånd til mine delte tagstole.
Men tømrerne byggede på de 220 millimeters tagstole med en 70 mm regel i stedet.
Stålbåndene ligger og roder et eller andet sted...