Jeg skal mure en kældervæg med betonhulsten. Når man murer, skal man fylde hullerne i stenene med beton også?

I
Nej. Når du murer, skal du vende stenen, så hullerne vender nedad. 'Hullerne' er den eneste isolering btg.hålsten har, eftersom luft er en dårlig varmeleder.

I ældre tider blev btg.hålsten brugt til så godt som samtlige grundkonstr., da ingen andre alternativer fandtes. I dag er de erstattet med letklinkerbeton, som har en højere isoleringsværdi. Så skal du have opvarmet på den anden side, skal du ikke mure med btg.hålsten, men med Leca. Du kan også anvende letbtg.

Ok, tak for svaret. Er lecablokkene lige så stærke (tåler lige så meget tryk) som betonhulstenen?

Jeg fik betonhulstenen billigt og skal isolere med podrän på ydersiden, så jeg murer med dem jeg har så langt det rækker. Så køber jeg leca til resten af væggen.

Nej, der er forskel i styrke, btg.hulsten er stærkere end lecablok.
Men lecablok er stærke nok!!

Betonhålsten vs leca: hvor stor forskel er der på styrken? Gerne i tal..

Lecablockens hållf ligger i intervallet 3 - 5 MPa
Massiv beton kan rel let komme op til 30 - 40 MPa, men det siger ikke så mkt om hvor stærke hulstenene er. Kommer ikke i tanke om ngn opgave på dette, men stærkere end leca iaf.

Ups, hvilken forskel. Er der nogen, der har oplysning om hulstenen?

Historien er, at min tømrer, som skal lave en punschveranda, er bekymret for, at hjørnerne vil få for høje punktbelastninger. Derfor ville han have, at jeg støber søjler og derefter laver vægge i valgfri sten. Jeg finder dette som en mindre god løsning samt besværlig. Derfor leder jeg efter alternativer...

Hvis jeg skulle foreslå noget, ville jeg anbefale, at du murer i leca, men der, hvor dine høje punktbelastninger kommer ned, støber du en fordelerplade af armeret btg ovenpå lecaen.
For eksempel 30-40 cm lang.

Har fundet ud af, at betonholdsten klarer 5MPa, og den stærkere leca klarer det samme. Hvis jeg ikke regner alt for forkert, burde det betyde, at de klarer ca. 5kkg/cm^2. Regner jeg rigtigt? Tænker, at man sandsynligvis aldrig behøver bekymre sig om deres holdbarhed i så fald...

Moltas sagde:
Har fundet ud af, at betonstene kan klare 5MPa, og den stærkere leca klarer det samme. Hvis jeg ikke regner alt for forkert, burde det betyde, at de kan klare ca. 5kkg/cm^2. Regner jeg rigtigt? Tænker, at man sandsynligvis aldrig behøver bekymre sig om deres styrke i så fald...
Undskyld, det blev lidt forkert....
1 MPa ~= 10 kP/cm2

Tak, tænkte en smule hurtigt der, og decimalen gik den forkerte vej. Summasumarum lander jeg altså på, at to ton skal kunne lande på ca. 40 cm^2.

M Magnus Hedin sagde:
Jeg skal mure en kældervæg med betonhulsten. Når man murer, skal man fylde hullerne i stenene med beton også?
Vend stenene, hullerne er til isolering.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.