Hej!
Skal sætte op overskab på væggen, og ved tidligere prøveboring i væggen fandt jeg ud af, at det var letbeton.

Købte derfor følgende pløk sammen med 8 cm skrue.

https://www.hornbach.se/p/tox-lattbetongplugg-ytox-10-55-25-styck/8229659/

Nu hvor jeg skal sætte dem op og borer højere oppe på væggen, kommer jeg til hvad jeg tror er beton cirka 5 cm ind. Jeg undrer mig så over, om jeg stadig bør/kan bruge denne pløk, eller om jeg bør anvende en anden?
 
  • Rød plastplugg til letbeton, passende til skruer.
E
V Victorbeck sagde:
Hej!
Skal sætte overskabe på væggen, og ved tidligere prøveboring i væggen landede jeg i at det var letbeton.

Købte derfor følgende plug sammen med 8 cm skrue.

[link]

Nu når jeg skal sætte dem op og borer højere op på væggen, kommer jeg til hvad jeg tror er beton omtrent 5 cm inde. Jeg undrer om jeg alligevel bør/kan bruge denne plug, eller om jeg bør vælge en anden?
Jeg havde nok valgt letbetonskruer direkte i væggen.

Men. Hvor tungt er skabet. Hvor meget bygger det fra væggen. Kommer børn til at klatre? Kan du bore direkte igennem og bruge gennemgående bolte og møtrik?

Hvis nogen klatrer og det falder. Døden.
Måske har @Matthias_J flere forslag?

En solid plug kan bære meget vægt nedad. Men her taler vi om børn, der holder fast i det og presser mod væggen med deres ben. Kraften direkte udad.

Anmeldelse fra dit link:
De skal bruges med forsigtighed, efter en nøje vurdering af monteringen, og serveres med en ske, som kaviar. For dyrt til at få installationen forkert selv en gang.
 
Er sikkert en betonelement over vinduet, som holder væggen ovenover. Hvor lang er pluggen? Går godt med den, ikke forkert hvis den går ind i betonen lidt. Bare bor op til ca. 1 cm dybere, så en skrue får plads, husk at skruen skal have plads i længden.
 
J jonaserik sagde:
Er sikkert et betonelement over vinduet, der holder væggen ovenfor. Hvor lang er pluggen? Det går fint med den, ikke forkert hvis den går ind i betonen lidt. Bare bor cirka 1 cm dybere, så en skrue får plads, husk at skruen skal have plads i længden.
55 mm, så den største del af pluggen vil jo stadig være i det mere porøse materiale.
 
E
J jonaserik sagde:
Der er sikkert en betonelement over vinduet, som holder væggen ovenfor. Hvor lang er pluggen? Går fint med den, ikke forkert hvis den går lidt ind i betonen. Bare bor lidt 1 cm dybere så en skrue får plads, husk at skruen skal have plads til længden
Nja. Skruen plejer at stikke ud 10-15 mm. Så hænger skabet på denne. Nyckel håls bricka. Men nu er det ikke beskrevet.

Er det usikret. Kan det monteres støtter under. Skabet vejer måske 80 kg fuldt lastet. Jo dybere. Desto større gäv effekt. Og et klatrende barn 25-45 kilo som trækker det lige ud.
 
E El-Löken66 sagde:
Jeg ville nok have brugt let betonskruer direkte i væggen.

Men. Hvor tungt er skabet? Hvor meget bygger det ud fra væggen? Vil børn klatre? Kan du bore lige igennem og bruge gennemgående bolte og møtrikker?

Hvis nogen klatrer, og det vælter. Døden.
Måske har @Matthias_J flere forslag?

En solid pløk kan klare meget vægt nedad. Men her taler vi om børn, der holder på det og presser med deres ben mod væggen. Kraften lige udad.

Anmeldelse fra dit link:
De skal bruges med forsigtighed, efter en grundig forudgående evaluering af monteringen, og serveres med en ske, som kaviar. For dyrt at få installationen forkert bare én gang.
2 meter skinne vil holde 4 Ikea skabe, ca. 60 kg i alt.
Jeg tænkte at tage det sikre valg og bruge ret mange skruer i skinnen, flere end hvad Ikea egentlig anbefaler. Også fastgøre skabene til hinanden og til høje skabe, der står på begge sider.
 
V Victorbeck sagde:
55 mm, så största delen af pluggen vil jo stadig være i det mere porøse materiale.
V Victorbeck sagde:
55 mm, så största delen af pluggen vil jo stadig være i det mere porøse materiale.
Tag da en længere plugg med samme tykkelse, samt længere skrue og bor ind ca 3 - 5 cm i betonen. En passus i det hele, i betonelementet er der armeringsjern og du kan støde på det, det bliver svært at bore igennem sådan et, men det holder helt sikkert. Det er nok ikke en klatrestige som børn skal klatre i.
 
E
J jonaserik sagde:
Tag da en længere pløk med samme tykkelse, samt en længere skrue og bor omkring 3 - 5 cm ind i betonen. En passus i det hele, i betonelementet er der armeringsjern, og du kan støde på det, det bliver svært at bore igennem sådan et, men det holder sikkert. Det er nok ikke en klatrestige, som børn skal hænge på.
Børn klatrer. Der er ingen anden måde at nå op.

Men er noget usikkert. Kan du smide på nogle strenge PL 4000.
 
Du skal vælge, om du skal fastgøre i beton eller letbeton, for letbeton er letbetonskruv klart stærkest, men til gammel beton er
det plug der egner sig bedst, du bør dog i så fald måske sætte en længere skrue og dobbelt plug, den ydre bliver jo mest for stabilisering og den indre for trækbelastningen.
 
Fairlane
Bare for korrekthedens skyld: TOX Letbetonplug Ytox 12/60 betyder i min verden, at pluggen er 12 mm i diameter og 60 mm i længde.
 
Hvad de har sig med børn og ting! Det bliver nok godt. Bor mange huller, test med skruen om de er dybe nok og skru fast skinnen. Før du hænger skabene op, test med en kløhammer og træk i skinnen alt du kan. Sidder skinnen fast alligevel, så bliver det godt.
 
T Thomas_Blekinge sagde:
Hvad de har med børn og ting! Det bliver nok godt. Bor mange huller, teste med skruen om de er dybe nok og skru skinnen fast. Før du hænger skabene op, test med en kløhammer og træk i skinnen alt hvad du kan. Hvis skinnen stadig sidder fast, så bliver det godt.
Jeg testede lige med skrue og rawlplug.
Hvis jeg trækker lige udad sidder den som bjerget, bevæger sig ikke en millimeter. Dog, hvis jeg sætter hammeren mod væggen og ”bryder”, så kan jeg med kraft få rawlpluggen ud. Er det normalt eller skal det ikke være muligt at få den ud med ”kobensteknik”?
 
Bare skru videre, du er hjemme som det kaldes. Og ha' en god weekend med skabet.
 
V Victorbeck sagde:
Hej!
Skal sætte overskabe på væggen, og ved tidligere prøveboring i væggen fandt jeg ud af, at det var letbeton.

Købte derfor følgende plug sammen med 8 cm skrue.

[link]

Nu når jeg skal sætte dem op og borer højere op på væggen, kommer jeg til, hvad jeg tror er beton, cirka 5 cm ind. Jeg undrer mig så, om jeg stadig bør/kan bruge denne plug, eller om jeg skal bruge en anden?
Letbetonpluggen er overdimensioneret og har et trekantet tværsnit (for at forhindre, at den roterer). Du kan banke den ind i letbeton ved korrekt boring, men det vil tage tværstopp, så snart du kommer til noget, der er hårdere end kexchoklad.
 
  • Haha
  • Synes
Düsseldorff og 1 anden
  • Laddar…
E
V Victorbeck sagde:
Jeg testede lige med skrue og plug.
Hvis jeg trækker lige ud, sidder den som klippen, bevæger sig ikke en millimeter. Dog, hvis jeg sætter hammeren mod væggen og "vrider", kan jeg med kraft få pluggen ud. Er det normalt, eller skal det ikke være muligt at få den ud med "kobenteknik"?
Er skruen helt igennem pluggen?
Du har måske valgt forkert dia meter?

Så er spørgsmålet hvilken størrelse på hammer og hvor meget kraft der kræves. Men jeg ville have valgt noget stærkere der.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.