Hej,

Efter at elektrikeren har fjernet gammel el i vores hus, har vi en masse huller i kældervæggen, der skal spartles igen. Se billede for eksempel.

Jeg ved desværre ikke, hvilket materiale væggen er lavet af, men måske kan en af jer se det?

Mit spørgsmål er, om almindelig medium-filler fra Beckers virker, eller om det skal være noget specifikt, da det er kældervægge?

Vaskerummet ligger et værelse væk, men det bliver ikke super fugtigt efter at vi har skiftet til en ny tørretumbler. Før det blev der kondens på væggene i hele kælderen ved tørring.

Tak tak!

• Huller i kældervæg efter fjernet elinstallation, klar til spartling. Beckers spartelspand ses i forgrunden.
Det ser ud til at være pudsede vægge. Det fungerer sikkert med noget almindeligt letspartel, men jeg ville have brugt en cementbaseret produkt, typ husfix eller lignende. Hvis ikke andet så krymper det ikke, så man slipper for at lægge flere lag på...

• Synes
Auusi
  • Laddar…
Tag det du har derhjemme.

Du skal definitivt bruge det som @useless foreslår. Det skader ikke, hvis du fugter overfladen let med en blomstersprøjte, før du lægger husfixen på.

• Synes
Auusi
  • Laddar…
Mikael_L
Og med fugt let menes ikke at det kun skal være en lille smule fugt, men at der ikke skal være så meget vand, at det løber.

Dvs, tøv ikke med at fugte, det vigtige er, at det man spartler/pudser mod ikke er så tørt, at det suger al fugt ud af massen man påfører.
Hvis cement eller gipsbaseret fyldning anvendes er det "livsvigtigt" da det er vandet i massen, der er nødvendigt for den kemiske reaktion.

Selv ved vandbaseret sandspartel (pladespartel til gipsplader og sådan) er det ikke så dårligt at fugte sugende overflader lidt.

• Synes
Auusi
  • Laddar…
useless useless sagde:
Det ser ud til at være pudsede vægge. Det fungerer sikkert med noget almindeligt letspartel, men jeg ville have brugt en cementbaseret produkt, typ husfix eller lignende. Hvis ikke andet så krymper det ikke, så man slipper for at lægge på flere lag...
Tak for svaret! Jeg tager afsted og fikser husfix med det samme! (y)

mexitegel mexitegel sagde:
Du skal definitivt bruge det som @useless foreslår, Det skader ikke, hvis du fugter overfladen let med en blomstersprøjte, inden du lægger husfixen på.
Tak for svaret! Sørger for at fugte lidt inden. (y)

Ikke fugte, våde. Tag en hård pensel eller børste, som du dypper i vand og plaske på. Så får du samtidig fjernet lidt løstsiddende grus.

Mikael_L Mikael_L sagde:
Og med fugte let menes ikke at det kun skal blive en lille smule fugtigt, men at der ikke skal være så meget vand, at det løber.

Dvs, tøv ikke med at fugte, det vigtige er, at det, man spartler/pudser mod, ikke er så tørt, at det suger al fugt ud af massen, man påfører.
Hvis der anvendes cement- eller gipsbaseret fyldning, er det "livsvigtigt", da det er vandet i massen, der er nødvendigt for den kemiske reaktion.

Selv ved vandbaseret sandspartel (pladespartel til gipsplader og sådan) er det ikke dumt at fugte sugende overflader lidt.
Rigtig god info! Tak skal du have! Nu er husfix indkøbt, og jeg skal bare samle kræfter til at begynde at spartle (y):D

Bland ikke for løst. Tænk på at det bliver lidt 'glattere' efter nogle minutters omrøring.

• Synes
Auusi
  • Laddar…
Mikael_L
Min erfaring med husfix er, at det hærder ret langsomt.

Det er jo ikke noget problem, bortset fra at man må vente med at fortsætte med næste trin. Dvs begynd ikke at bore eller bearbejde før dagen efter. Og male skal man selvfølgelig vente endnu længere med, det skal jo være helt tørt først.

Hvis det haster med tingene, er gipsmørtel/gipspuds bedre, især hvis man blander det med ret lidt vand, så kan man endda male over det relativt snart.

Men har du, TS, tiden, synes jeg husfix er et bedre valg for dig. Det bliver et mere ensartet materiale som det eksisterende.

Senest redigeret:
  • Synes
Auusi
  • Laddar…
Fugter man for meget, så det er "dygnsurt", så synes jeg husfixet absorberer dette og bliver løsere. Det er ikke et kæmpeproblem andet end, at det tager længere tid inden det tørrer. Men hellere det end ingenting :).

• Synes
Auusi
  • Laddar…
useless useless sagde:
Bland ikke for løst. Husk at det bliver lidt 'glattere' efter nogle minutters omrøring.
Godt tip, tak!

Mikael_L Mikael_L sagde:
Min erfaring med husfix er, at det hærder ret langsomt.

Det er jo ikke noget problem, bortset fra at man må vente med at fortsætte med næste trin. Dvs begynd ikke at bore eller bearbejde før dagen efter. Og male skal man selvfølgelig vente endnu længere med, det skal jo blive helt tørt først.

Hvis det haster med tingene, er gipsgrot/gipsbrug bedre, især hvis man blander det med ganske lidt vand, så det er endda muligt at male over relativt snart.

Men har du, TS, tiden, synes jeg husfix er et bedre valg for dig. Det bliver et mere ligeligt materiale som det eksisterende.
Jeg har ikke travlt, så husfix bliver super! Tak!

mexitegel mexitegel sagde:
Fugter man for meget, så det er "døgnsurt", så synes jeg, at husfixet trækker det til sig og bliver løsere. Det er ikke et kæmpeproblem, mere at det tager længere tid, inden det tørrer. Men hellere det end ingenting :).
Ja det er ikke noget problem, hovedsagen er, at slutresultatet bliver godt! Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.