I min verden skal du kontakte en bygningsingeniør eller bygningskonstruktør så snart som muligt, da det du beskriver kræver professionel hjælp på stedet. En rigtig seriøs byg-entreprenør ville også fungere, men så ser det ud til, at du må udskifte den nuværende.

En muret facade (skalmur) er normalt forankret med kramper i et stabiliserende skelet af træ, en stamme af beton eller lignende. Muren i sig selv er ikke stabil uden denne forankring.
 
Jeg havde lignende projekter 1980+. Det gik godt. Vi har været nødt til at skifte hele indvendige konstruktion. Den er blevet bærende igen. Iaf. Først konstruktion fastgjort med bånd oppe i spær, nede med bolt. Mod væg med bolt. Det var 45x95 i vores tilfælde.
Luftspalte på ca. 30 mm. Lægte rundt hver fag. Masonite trykket ind (asfa vare bedre men var dyrere) almindelig isolering, pe folie. Stående 45x45, salades på tidligere 45x95, elinstallation, isolering gips på det. Huset står stadig...

Det er da, det er skidegodt med en sømpistol!
 
Senest redigeret:
Som sagt, så har jeg ingen styr på tegl overhovedet, men hvis man kigger på dette billede, ligger en spær lige over et vindue med nogle murede teglrækker under, og jeg ser ingen bjælke (eller støtte), hvad sker der, hvis der kommer snebelastning på taget?

Er der nogen, der har styr på teglbygninger?

Murstensvæg med træloft og en takstol over et vindue uden synlig bærende bjælke; peger på potentiel risiko ved snebelastning.
 
Det kan ske meget.
Jeg anbefaler TS at stemple under hver stol. Han kan bruge det materiale, der er tænkt til renoveringen.

Og også forankre det i gulvet midlertidigt. Mod de samme spær hvor han klippede båndene.

Lige nu udgør det øvrige tag støtte for den del i køkkenet. Hvis der kommer kraftig belastning og vinden så forsøger at løfte taget, kan han ende uden tag!

Ts. Hvis du har taget på plads, byg den nye bærende væg snarest. Den som har siddet under denne del hvor du klippede båndene. Det tager typisk 4 - 5 timer. Resten kan du tage i dit eget tempo over flere år, hvis ønsket.
 
Ts.
I dag ville jeg gøre sådan. (har skitseret på mobilen hehe).

Den gule 45x120 (mindst) røde 45x145 som fælser ind i 45x120 stående for at tage op laster fra tagspærene. Forankre mod tagspær, gulv og væg.
Rundt om hver regel mod murstensvæggen søm på strimler savet masonit 100mm. Ca. 20 mm vil stikke ud.
I hvert rum presse masonit med den glatte side mod mursten.
Ind med isolering. Plastfolie. Sæt på 45x45 liggende. Isolering. Lægteskelet vertikal mod hver tidligere 45x120. Træk el. På med gips. Sørg for at gipsen hæves fra gulvet en 5-10mm.

Held og lykke.
 
  • En ufuldendt murstensvæg med træloft og markerede gule og røde linjer, der viser planlagte byggearbejder i en bygning.
Tak for jeres råd og engagement.

Jeg har et byggefirma med snedkere, der har revet ned, men det virker også som om I mener, at de har fjernet for meget af den bærende konstruktion.

Underligt når man overlader en renovering til dem man tror er professionelle, og det ender sådan her. De har endda haft en egen bygningskonsulent på stedet, som har godkendt nedrivningen samt godkendt montering uden bærende bjælke, bånd eller anden forankring i murstensvæggen, det overrasker mig.

Overvej nu om jeg skal anmelde dette til kommunen, da den bærende konstruktion er revet ned, det er også vigtigt, at det bærer, så der ikke opstår sætningsskader efter nogle år.
 
Der bliver ingen sætninger, hvis du understøtter spærstolene nu! Bare slå nogle 45x70 ind under spærstolene. Spænd bare ikke for meget.
 
Hej og tak for jeres svar, tegninger og forslag.

Jeg undrer mig over, om man som bygherre bærer hele ansvaret, eller om byggefirmaet overtager det, når arbejdet påbegyndes. Hvad sker der, hvis byggefirmaet pludseligt udfører noget, der fører til skade på bygning eller person? Hvem er så ansvarlig? Er det stadig bygherren, eller træder firmaets forsikring ind? Er der nogen, der ved det?
 
I sidste ende er det dig, der har ansvaret. Derfor skal du have en kyndig person til at gennemgå alt. Du skal også kontrollere, at byggefirmaet har de nødvendige forsikringer.
 
De har en småvirksomhedsforsikring, ved ikke om det er tilstrækkelig men går ud fra at det er det.
 
Selv små firmaer har omfattende ansvarsforsikringer. Rkng deres fb og tjek hvad der indgår.
 
Kender I en dygtig besiktningsman/kvinna i Skåne/Halland?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.