Hej.
Har i dag revet gammel væv i stuen, som har siddet der siden 1980. Et sted under det ene vindue fulgte gipsen med, og den smuldrede bare, når man rører ved den. Derudover er der enten en revne eller en dårlig samling midt imellem to reglar. Desuden har der tidligere siddet et element der, som nogle gange fik fejlstrømsrelæet til at udløse, hvis man tændte det, og det har aldrig fungeret, siden vi flyttede hertil for 1,5 år siden. Er dette en fugtskade mon? Kan ikke mærke nogen fugt eller lugt, som det er nu, men gipsen er meget porøs og papiret på gipsen løsner fra gipsen. Eller er det det modsatte - at elementet har udtørret gipsen? Vedhæfter billeder. At gipsen er helt væk i en firkant rundt om stikkontakten skyldes, at den dåse sad bag gipsen, da vi trak jordfletning til stuen.

• Skadet gipsvæg under et vindue med synlige revner, porøsitet og afdækket isolering samt en stikkontakt, hvor gipsen er fjernet rundt om.
  • Porøs gipsvæg med revner og skader omkring et vægstik, væv er fjernet og gips pladerne falder let fra hinanden.
  • Væg med afskallet gips, synlige revner, og en finger peger mod en sprække. Gipsen ser porøs og beskadiget ud. Mulig fugtskade.

Bedste svar

Det er alt for rent og fint for at det skal være fugt synes jeg det ser ud som. Men gammelt gips uden papp på er redigt skørt. Så jeg tror mere på det.

• Synes
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Tak for det utroligt hurtige svar!
Ved nærmere eftertanke er gipsen jo revnet fra gulv til vinduet lige ved siden af den ene beslag til radiatoren. Et kraftigt slag på radiatoren, så revner gipsen nok sådan.

• Synes
SkitOxe
  • Laddar…
Riv ned alt, hvad der er nødvendigt, og sæt nyt gips op. Ellers bliver det ikke godt.

• Synes
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Riv ned alt som behøves og sæt ny gips op. Det kommer ikke til at blive godt ellers
Selvfølgelig vil jeg rive gipsen ned. Ville mest have et hint nu om jeg skal mistænke fugtskade og behøver at udbedre noget mere.

En opdatering med hvordan det så ud bag gipsen. Det mørke i isoleringen er heller ikke noget særligt?

• Gul isolering bag gipsvæggen med mørke mærker og synlige eludtag.
  • Gips fjernet med synlig isolering og træskelet bagved. Brun nuance i isoleringen.
Nej, det er bare luftbevægelser, der har taget med sig snavs, som er fastgjort i isoleringen.

• Synes
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.