Hej!
Vi renoverer et gammelt hus fra 1925. Køkkenvæggene er lige nu strippet for puds og panel og består nu af 5-6cm tykke og 15-25cm brede solide planker. På den anden side af en af køkkenvæggene ligger et badeværelse, og en etage oppe ligger det samme - et køkken og et badeværelse (2-families villa). Det er altså i denne væg, at stammer og vandrør går. Øverst op mod loftet i køkkenet, oven på de tykke planker, ligger en 220mm tyk bjælke. Når vi nu rev alle overflader ned, kan vi se, at cirka en meter af denne bjælke er fugtskadet, og at også nogle af loftsbrædderne, som ligger på tværs oven på bjælken, er fugtskadet. Spørgsmålet er - hvordan udskifter man 1 meter 220mm tyk bjælke, som er en del af den bærende væg? Og brædderne ovenover? Bjælken ligger jo på de tykke stående planker, så kan man simpelthen save den meter, der er dårlig, og skubbe den ud til siden og derefter skubbe et nyt stykke ind? Eller sætter hele huset sig, hvis man gør sådan? Eller kan man glemme at få en ny bjælke ind på den måde? Der er ingen igangværende lækage, men bjælken er skadet, så jeg antager, at det er indlysende, at man skal fjerne den? Eller? Hvis den er totalt skadet, men tør - kan den blive siddende, og så forstærker man på begge sider med nye bjælker, som man skruer ind i den gamle bjælke lidt længere væk på begge sider af skaden? Eller kan en gammel tør skade sprede sig? Nogle tips?
Vi renoverer et gammelt hus fra 1925. Køkkenvæggene er lige nu strippet for puds og panel og består nu af 5-6cm tykke og 15-25cm brede solide planker. På den anden side af en af køkkenvæggene ligger et badeværelse, og en etage oppe ligger det samme - et køkken og et badeværelse (2-families villa). Det er altså i denne væg, at stammer og vandrør går. Øverst op mod loftet i køkkenet, oven på de tykke planker, ligger en 220mm tyk bjælke. Når vi nu rev alle overflader ned, kan vi se, at cirka en meter af denne bjælke er fugtskadet, og at også nogle af loftsbrædderne, som ligger på tværs oven på bjælken, er fugtskadet. Spørgsmålet er - hvordan udskifter man 1 meter 220mm tyk bjælke, som er en del af den bærende væg? Og brædderne ovenover? Bjælken ligger jo på de tykke stående planker, så kan man simpelthen save den meter, der er dårlig, og skubbe den ud til siden og derefter skubbe et nyt stykke ind? Eller sætter hele huset sig, hvis man gør sådan? Eller kan man glemme at få en ny bjælke ind på den måde? Der er ingen igangværende lækage, men bjælken er skadet, så jeg antager, at det er indlysende, at man skal fjerne den? Eller? Hvis den er totalt skadet, men tør - kan den blive siddende, og så forstærker man på begge sider med nye bjælker, som man skruer ind i den gamle bjælke lidt længere væk på begge sider af skaden? Eller kan en gammel tør skade sprede sig? Nogle tips?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis jeg forstår billederne korrekt, er den fugtskadede bjælke egentlig ikke en bjælke, men en overligger, der holder plankerne sammen. En bjælke er fritbærende mellem to eller flere støttepunkter og skal udskiftes i sin helhed, når den f.eks. er rådskadet. I dette tilfælde bør det være muligt at udskifte et stykke.
Klik her for at svare




