Jeg er ny på dette forum, men håber, at dette er det rette sted at få hjælp. Vi har et hus fra 60'erne med en stor, flot skifferbeklædt betontrappe foran huset. Da nogle sten sad løst, opdagede jeg desværre, at ca. 10 finbeton under stenene var blevet til sand, og at der var løbet vand ind i huset, da soklerne ligger under trappeniveau. Den beskadigede finbeton er nu væk, og de rådne sokler er udskiftet. Mit spørgsmål er, hvordan jeg nu skal støbe trappen tilbage på bedste vis. Årsagen til skaden på soklen er nok, at der er støbt op mod træbjælkerne (tagpap imellem) og at soklerne ligger under trappeniveau. Er jeg nødt til at sænke hele trappen, dvs. fjerne yderligere 15 cm meget hård, armeret beton og lave et ekstra trin (åbent) op til døren - 2 på billedet. Eller kan man lave en afløbsrende, der ligger under grundniveau - 1 på billedet. Andre forslag er også velkomne. Håber billedet er nogenlunde tydeligt. Diagram over bygningens betonstruktur med dør, betongtrapp, trærammer og murværk, viser potentielle ændringer for vandafledning og strukturel løsning. mvh marcus

Lidt svært at svare på uden at have set det på stedet. Beton er normalt ikke vandtæt, og heller ikke fuger mellem sten. Så der må jo være en form for bestandig fugtisolering mellem trappe og ydervægge. Desuden må man regne med, at trappen bevæger sig i forhold til huset og dermed forårsager visse slid på fugtisoleringen. Jeg kunne forestille mig en ny asfalt- eller gummibaseret fugtisolering, der dækker ydervæggen og kældermuren. Derefter en form for isoleringsmateriale, f.eks. frigolit, som udgør "gnidskydd" som man dækker med et tyndt pudslag øverst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.