Jeg har et 1 1/2-plans hus med kælder fra 40'erne, bygget i hvid gasbeton helt op til kippen på gavlene. Etageadskillelsen er af træ, bundbjælkelaget er af beton (kældergulvet ligeså) og tagbjælkelaget af træ med forkert ekstraisolering af spån og mineraluld lavet i 80'erne. Huset har to kviste i træ, hvor væggene også skal udbedres.
Fugt kondenserer på ru brædder, da der ligger mineraluld i taget, direkte mod ru brædder. En besigtigelsesmand har kigget på det og konstateret, at man skal ventilere taget, dvs rive alt ned, rense gammel isolering, bygge op med afstandsstykker på spær og lave ny isolering samt nye ru brædder. MEN - han siger også, at man skal plastre indre vægge og tag indefra og anbefaler, at man samtidig installerer mekanisk ventilation.
Jeg skal bestille dette, men er usikker, da jeg har læst, at det kan være svært at få folien tæt i gamle huse. Overvej også, at der er gasbeton på gavlvæggene (hvor godt er det at plastre dem?)
Hvad jeg forstår er der forskellige alternativer, som jeg ville have brug for hjælp til at vurdere:
1) Plastre indretag og vægge samt luftspalte i tag, ifølge besigtigelsesmandens forslag.
2) Skifte alt træ (måske ikke spær) og bygge som før, dvs med spån el. organisk materiale, men ikke plastre indre vægge og -tag
3) Andet alternativ?
Jeg ville være utrolig taknemmelig, hvis nogen, der har gjort dette (og som har haft fugtproblemer i lignende bygning), kunne give deres anbefaling af den bedste metode. Det ser ud til at være forskellige meninger afhængigt af, hvem man spørger.
Men alle velbegrundede erfaringer og tips modtages med tak af en forvirret husejer...
Har I desuden tips til en GOD firma i Stockholmsområdet med erfaring i dette, så er det fantastisk!
Tak på forhånd!