Vi har masser af opbevaringsplads i en stor økonomibygning, men næsten ingen steder at opbevare ting fugtsikkert.
Hvis jeg vil bygge et "tørt" lager inde i økonomibygningen, hvad skal jeg så tænke på?

Hvad kræves der, når det kommer til opvarmning, isolering, ventilation osv.?
Billig drift er prioriteret.
 
magnusj sagde:
Vi har masser af opbevaringsplads i en stor lade, men næsten ingen steder at opbevare ting fugtsikkert.
Hvad er det for en type ting, der skal være "fugtsikkert" opbevaret. Vi har/har haft forskellige "sommerhuse" med diverse udhuse/lader, som altid har været uopvarmede om vinteren, og der har vi opbevaret diverse "normale" ting uden at have haft nogen fugtproblemer.
 
Diverse tekstiler er vel det første jeg kommer til at tænke på, men også dokumenter etc.
 
magnusj sagde:
Diverse tekstiler er vel det første, jeg kommer til at tænke på, men også dokumenter osv.
Ja, lignende ting har jeg uden problemer opbevaret i kolde sommerhuse. Har masser af tøj, bøger med mere uden problemer. Jeg ville måske ikke opbevare dyrbare antikviteter der. Om mine huse har været mindre fugtige end din økonomibygning, lader jeg være usagt. Måske er det sådan.
 
De er garanteret mindre fugtige! F.eks. har de sikkert ikke noget vand, der løber under kældergulvet ... Ekonomibyggnade er en gammel vandmølle.
 
Og så bor Alfredo i Västernorrland, for at være i Sverige så holder det sig relativt tørt.

Men fugtsikkert, det eneste der behøves er opvarmning og muligvis lidt ventilation, rent teknisk behøves ikke ventilationen, hvis du ikke tilfører fugt, men det bliver nok nemt lidt indelukket lugt ellers.

Dermed behøver du at bygge et rum, som du isolerer grundigt, jo mere isolering, desto mindre varme vil det kræve. Så opvarmer du dette med fx en direktevirkende elradiator. Det allerbedste ville være en termostat, der styrede på RH i stedet for temperatur, men det findes nok ikke (i så fald må du bygge en selv). Næst bedste er sandsynligvis at have termostaten på (mindst) 15 grader i sommerhalvåret og 10 grader i efterår, vinter og forår.

Tænk på, at du behøver cirka 10 grader over udendørstemperaturen for at være sikker. Forår og sommer er luftfugtigheden ikke lige så høj, så der kan du sandsynligvis klare dig næsten helt uden opvarmning eller alternativt bare lidt.
 
magnusj sagde:
De er garanteret mindre fugtige! Fx har de sikkert ingen å der løber under kældergulvet ... Økonomibygningen er en gammel vandmølle.
Haha. Ja, mine bygninger mangler helt åer under gulvet, heldigvis...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.