Hvilken fugtindhold skal man se som et "max-værdi" for ikke at risikere problemer med skimmel i tømmer/trælægter. Lægterne jeg skal tjekke er dem, man har lagt op mod ydervæggene i en indrettet kælder.

P
Du bør sikre, at fugtkvoten er under 20% i overfladen, før lægterne bygges ind.

Tak for svaret.
Har nu målt fugtindholdet i reglerne, der ligger i "samlingen" på pladen/ydervæggen i kælderen. Fugtindholdet lå på mellem 12% til 18%. Reglerne blev opsat på kældervæggen for 30 år siden, der er ingen direkte lugt og ingen tegn på skimmel. Jeg er nu i tvivl om, hvorvidt jeg skal rive alt ned til betonvæggen og opsætte stålregler og isolere med cellplast, eller om jeg skal lade konstruktionen, som den er i dag, blive.
Har talt med nogle tømrere, og flertallet synes, jeg skal lade den nuværende konstruktion blive, men se over dræningen indenfor de nærmeste år.
Tøver frem og tilbage om, hvad jeg skal gøre nu, tør/man ændrer på noget, der synes at have fungeret i 30 år?

Sidder selv i samme situation, snart 30-årigt hus med kælderdel (souterrain).
Tog huller i væggene i to rum, og en ekspert på fugt har været og målt. Han syntes, det var OK, lå på cirka 15%
Hans tips var at lukke hullerne, altså genskabe til oprindeligt udførelse.
Målingerne blev lavet i foråret, og nu her til sommer har vi dræneret huset.

Min tanke er at renovere de to rum, hvor vi tog huller for at kunne måle.
Så afhængigt af, hvordan det ser ud, når jeg river væggene ned, får træreglerne nok lov at blive siddende, hvis de er fine.
Så vil jeg helst ikke sætte almindelige gipsplader op igen (i et rum er det gips, og i det andet masonit)
Bliver en anden variant, typ fibergips eller vådrumsgips.

Jeg har tænkt på disse ting flere gange. At det er godt i dag garanterer ikke, hvad der sker i fremtiden. Er reglar sunde. godkendt fugtindhold, god og fungerende drænering så kør på - MEN FOR Fremtiden sørg for at væggen kan ånde. Der vil altid være fugt i kældre - selv bare fra vores egen udåndingsluft - mit råd er: Find ud af, hvordan en god konstruktion skal se ud OG SOM KAN ÅNDE. Ellers er der måske fugtproblemer alligevel om lad os sige 10 år. Diffusionstæt pap på den gamle regelkonstruktion. Et luftspalte bag indvendig vægbeklædning med indløb for luft ved gulvsokkel og sprække ved loftet for luftcirkulation. Det bliver som en forenklet platonmattekonstruktion. Det vigtige er at forhindre, at fugt lukkes ind, som trods alle forsigtighedsforanstaltninger altid lykkes at trænge ind et sted. Se om fugt på www.fuktskyddadehem.se. Idé fra gammel byggemand.

Har nu overvejet yderligere og næsten bestemt mig for, hvordan jeg skal gøre. Bliver sandsynligvis den dyreste men forhåbentlig bedste variant. Eftersom jeg i et af rummene skal have et badeværelse med plastgulv og vægge, føles det som om udvendig isolering er den rette vej at gå. Jeg vil rive spånplader, træregler og isolering, der er sat op i dag, ud. Sætte nye stålregler op med et par cm afstand fra kældervæggen og skrue gipsplader på disse. Til foråret/sommeren bliver det at se på den udvendige drænering af kælderen og så også sætte isodrän eller tilsvarende som isolering udefra.

Spørgsmålet er, hvordan jeg gør med den indvendige konstruktion, tør jeg isolere lidt med 45 mm cellplast mellem stålreglerne. Det bliver jo meget koldt i vores kommende badeværelse ellers nu til vinter. Kan cellplastisoleringen give nogle problemer, når jeg så isolerer kælderen udefra?

på mine (suteræn)kældervægge, som jeg er i gang med at banke om, tænker jeg at bruge stort set samme løsning som dig, bortset fra at jeg havde tænkt mig at bruge fugtresistente plader. Jeg tænker nok at bruge masterboard, for jeg kan godt lide det materiale. Af en eller anden grund synes jeg, det er relativt let at arbejde med, men jeg kan huske nogle forumtråde, der synes, det er alt andet end let at arbejde med...

Jeg har isoleret mellem stålskeletterne med almindelig glasuld på de dele, der er over jorden plus ca. 10 cm ned i jorden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.