Hej alle kyndige.

Vi har lige fået vores hus i byggesæt rejst og tagtæt af to tømrere. Huset hviler på bjælkelag, som igen hviler på en isoleret krybekælder (dvs. ingen tørrende betonplade under, men soklen står direkte på en radondug med 300 mm isolering under).
Træet har ligget under presenning under byggetiden og har mig bekendt ikke været udsat for direkte regn (medmindre det er sket hos husleverandøren) og har heller ingen misfarvning. Men når jeg nu måler fugtindholdet, ligger det på 17-18% i regler/bjælkelag/sokkel. Måleren er en billig en, og præcisionen er angivet til +- 2% så værdien kan ligge et sted mellem 16-20% hvis man kan stole på det.
Af denne grund overvejer jeg derfor, hvordan man skal gøre med affugtning samt isolering/dampspærre fremover? Er det bare at gå i gang, eller skal man lægge 45 isolering, sætte dampspærre i loftet og køre varmeblæser+affugter i nogle uger, før man plastrer væggene?

Y
Hvad landede du i for beslutning? Sidder med samme overvejelser nu..

Y Yojimbo22 sagde:
Hvad endte du med at beslutte? Sidder med samme overvejelser nu..
God aften. Det endte med, at vi plastikindpakkede taget og blæste 40 cm cellulose ind og derefter yderste 45 mm isolering i væggene. Det gik godt med at få temperaturen op til 18-20 grader, men det lå mellem 3-10 grader udendørs i løbet af de uger, hvilket hjalp. Dog har jeg kun 2 x 2 Kw varmeblæser, man kan jo altid fyre endnu mere for kragerne og købe nogle flere. Købte en woods kondensaffugter samt nævnte byggeblæsere, som kørte i tre uger, inden vi fortsatte med plasten. Ifølge måling var det da 15-16 grader på to separate målere.

Y
Tak! Luter mod det samme men bliver nok bare at sprøjte og plastre bjælkelaget og tage væggene senere. Eventuelt sætte isolering på øverste halvdel af væggene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.