4,175 læst ·
21 svar
4k læst
21 svar
Fugeskum eller skrue fast vinduer/døre
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Præcis dette er grunden til, at jeg aldrig ville bruge fugeskum til at sætte vinduer/døre. De almindelige løsninger som Adjufix karmhylsor er jo ekstremt nemme at arbejde med, selv ved justering efterfølgende. Tætning via glasuld, supernemt.Alfredo sagde:
__
PS. Har kun erfaring med, hvordan det er at sætte vinduer og døre i en trærammekonstruktion.
Senest redigeret:
nye skum er lidt fleksible, ca. 20%. Det er muligt at justere 1-2 omgange på skruen. Ellers tager man stiksaven og skærer et eller flere snit i fugeskummet afhængigt af, hvor meget man vil justere.Alfredo sagde:
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 12 272 indlæg
Jeg plejer at skumme i murede kældervægge. Husk at maskere vindueskarmen og væggen, så overskydende skum let kan fjernes. Jeg skummer først en mindre stribe rundt omkring, og når den har udvidet sig færdigt, fylder jeg resten op.
Så nemt og godt som helst.
Så nemt og godt som helst.
Nå, jeg har installeret vinduer og døre og terrassedøre osv. med skum i 15 år. Loctite skum er det bedste for mig. Nogle gange kan en skrue være nødvendig foran rammen eller hvor som helst, bare for at holde, indtil skummet hærder. Sørg for at lade vinduet slappe af i hullet. Forcer eller drej ikke til strukturen til det punkt, hvor du forhindrer korrekt funktion. Døre er lidt mere involveret. Du skal kile døren, der er forudmonteret, til rammen. Og kile rammen til åbningen for at være kvadrat- og lodret. Så skum det. Lad det hærde. Træk eller skær kilerne. Og det er godt. Min mening er skruer har tendens til at forvride og forvrænge. Kiler har tendens til at knuse og ikke blive som tiltænkt, når de skrues i. Skum er bare så meget mere simpelt. Og desuden er det isoleret og limet 99 %. Skruer giver dig ikke det. Det er hurtigere, stærkere og bedre at bruge skum. Hvis du ikke tror på det, så skum din dør lukket og prøv i morgen at komme ud. Lol.Friteradräka sagde:
Jeg har læst lidt forskelligt og forstår, at folk har forskellige meninger. Selvfølgelig ville det være bedst at skrue med karmeskrue, men det ville være fint at høre fra nogen, der faktisk har monteret en dør og vindue med bare fugeskum uden at skrue.
Hvad er ulemperne ved at bruge fugeskum til at montere altandør og vinduer? Hvordan sidder jeres vinduer/døre i dag?
Årsagen til, at jeg spørger, er, at det næsten ikke er muligt at bore fast uden, at teglene revner.
Quality foam low expansion. Don't fill everything the first time if you're just a beginner. Put enough to set the door. Make sure all is good. Add a screw to tweak. Then total foam. Set. Then remove screw. Shim the door/frame gap. Then that won't move and bind later when foam sets. Foam is always better in my opinionAnonymiserad 405730 sagde:Du skal være omhyggelig med, at døren står præcis, inden du skummer, samt lægge afstandsstykker imellem karmen og dørbladet, så skummet ikke trykker karmen ind mod dørbladet.
Det plejer at holde med skum, men køb ikke fx Biltemas eller andet billigt skrammel, men køb kvalitetsmærker på fuge skummet.
Klik her for at svare