4,175 læst ·
21 svar
4k læst
21 svar
Fugeskum eller skrue fast vinduer/døre
Side 1 af 2
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
Læst lidt forskelligt og forstår, at folk mener forskelligt. Selvfølgelig ville det være bedst at skrue med karmskruv, men det ville være rart at høre fra nogen, der faktisk har fastgjort en dør og vindue med kun fugeskum uden at skrue.
Hvad er ulemperne ved at bruge fugeskum til at fastgøre altandør og vindue? Hvordan sidder jeres vinduer/døre i dag?
Årsagen til, at jeg spørger, er, at det næsten ikke er muligt at bore fast uden at murstenen revner.
Hvad er ulemperne ved at bruge fugeskum til at fastgøre altandør og vindue? Hvordan sidder jeres vinduer/døre i dag?
Årsagen til, at jeg spørger, er, at det næsten ikke er muligt at bore fast uden at murstenen revner.
Senest redigeret:
Der er nok mange meninger om dette.
Jeg plejer at følge "karmskrue hvis du kan, fugeskum hvis du skal".
Problemet med fugeskum er, at du kan fejle på flere måder.
Du sprøjter for meget fugeskum ind, så det flyder over.
Du sikrer ikke døren tilstrækkeligt først, hvilket kan føre til, at fugeskummet giver dig en talje på karmen.
Eller at karmen af en eller anden grund rykkes lige før. Besværligt at justere efter man har skummet.
Jeg plejer at følge "karmskrue hvis du kan, fugeskum hvis du skal".
Problemet med fugeskum er, at du kan fejle på flere måder.
Du sprøjter for meget fugeskum ind, så det flyder over.
Du sikrer ikke døren tilstrækkeligt først, hvilket kan føre til, at fugeskummet giver dig en talje på karmen.
Eller at karmen af en eller anden grund rykkes lige før. Besværligt at justere efter man har skummet.
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
Ok, tak for svaret! Hvad betyder midje på karmen?nimhed sagde:
Der er nok ret mange meninger om dette.
Jeg plejer at køre med "karmskrue, hvis du kan, fugeskum, hvis du skal."
Problemet med fugeskum er, at det kan gå galt på flere måder.
Du sprøjter for meget fugeskum, så det flyder over.
Du sikrer ikke døren godt nok på forhånd, hvilket kan føre til, at fugeskummet giver dig en midje på karmen.
Eller at karmen af en eller anden grund rykkes lige inden. Besværligt at justere efter at man har skummet.
Du skal være omhyggelig med, at døren står præcist, inden du skummer, samt lægge distancer imellem karmen og dørbladet, så skummet ikke presser karmen mod dørbladet.
Det plejer at holde med skum, men køb ikke f.eks. Biltemas eller andet billigt skrammel, men køb kvalitetsmærker på fugeskummet.
Det plejer at holde med skum, men køb ikke f.eks. Biltemas eller andet billigt skrammel, men køb kvalitetsmærker på fugeskummet.
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Normalt har du en tegelfacade, og en træstolpe bagved. Det er i træstolpen og dens reglar du sætter vinduer og døre, teglstenen er normalt bare en facade, ikke bærende overhovedet.Friteradräka sagde:
Jeg har aldrig brugt fugeskum til at sætte vinduer eller døre. Man vil gerne have justerbarheden i karmeskruer og tætning sker med drevlister.
Jeg ville prøve karmhylster med en ekstra ”trykskive” og skum. Så undgår du at bore i murstenene. Karmhylsteret presser mod murstenene, og på den måde kan du fastgøre vinduet midlertidigt. Derefter skummer du mellem vindue og mursten. Jeg har aldrig oplevet, at karmen bøjer af skum på 30 installerede vinduer. Derefter kan du stramme karmhylstrene lidt mere.Friteradräka sagde:
Har læst lidt forskelligt og forstår, at folk har forskellige meninger. Selvfølgelig ville det være bedst at montere med karmvinkler, men det ville være rart at høre fra nogen, der faktisk har fastgjort en dør og vindue med kun skum uden at skrue.
Hvad er ulemperne ved at bruge skum til at fastgøre altandør og vindue? Hvordan er dine vinduer/døre fastgjort i dag?
Årsagen til, at jeg spørger, er, at det næsten ikke er muligt at bore uden at murstenene revner.
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
Tak det var et godt tip!G gorcot sagde:Jeg ville prøve karmhylsa med en ekstra "tryckbricka" og skum. Så slipper du at bore i teglstenen. Karmhylsan trykker mod teglstenen og på den måde kan du sætte vinduet fast midlertidigt. Derefter skummer du mellem vinduet og tegl. Jeg har aldrig fået karmen til at bukke af skum på 30 installerede vinduer. Derefter kan du stramme karmhylsorna lidt hårdere
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
Jo, grejen er, at stommen er af tegl ogsåH Harald Blåtumme sagde:Normalt har du en tegelfacade, og en træstomme bagved. Det er i træstommen og dens regler du sætter vinduer og døre, teglstenene er normalt bare en facade netop, ikke bærende overhovedet.
Jeg har aldrig brugt fugeskum til at sætte vinduer eller døre. Man vil have justerbarheden i karmeskruer, og tætning sker med drevremsor.
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg