Hej

Jeg har nyligt skiftet køkken, så jeg har brug for tips til den rette fugemasse. Jeg tog til en kendt byggemarked, der gav mig TEC 7-fuge, som åbenbart var det eneste man skulle bruge til fuger i køkkenet.

Desværre var denne fuge ret værdiløs. Den var klistret og svær at få til at se ordentlig ud. Efter tørring tiltrækker den straks snavs, fordi det let hænger fast, da den er så klistret.
Patron af TEC 7 fugemasse stående på en træoverflade, designet til limning og tætning, markant med rød og grøn skrift på hvid baggrund.

Spørgsmål 1: Hvordan fjerner jeg den eksisterende fuge?
Spørgsmål 2: Hvilken fuge skal jeg bruge i stedet?

Jeg tør ikke at spørge i butikken længere, da jeg ikke stoler på personalet, så jeg vender mig til jer.

Tak på forhånd.

Med venlig hilsen Thomas Ljunggren

Fulkemisten
Den der har jeg kørt udendørs. Har holdt godt i flere år trods sol og kulde. Synes den var helt ok at arbejde med, som jeg husker, men som du siger, lidt klistret og lang tid til klæbefri/tørretid. Har også limet nogle småting med den, ved jeg. Malede over den senere, men det var også meningen. Ville nok ikke vælge den i køkkenet, men i stedet silikone.

Fandt en instruktion om, hvordan man fjerner den på Relektas hjemmeside. Sakset følgende.

"A. Skær gennem fugemassen med en kniv eller tynd ståltråd (f.eks. pianotråd). Rester af fugemassen kan derefter opløses med REMOVE ALL og så fjernes eller slibes væk. En messingbørste er velegnet til fjernelse af fugerester fra fliser og glas.

B. Opvarm lim/fugemasse med en kraftig hårtørrer eller varmepistol for at demontere limede materialer og fjerne limrester. OBS! Test at overfladen ikke tager skade af varmluft. Denne metode må ikke anvendes på polyurethanbaserede fugemasser, da varme kan frigive skadelige gasser."

De vil have, at man skal bruge deres eget produkt "Remove all", hvilket tilsyneladende er noget, der hedder acetal (for mig et ukendt stof). Husker, at jeg med største sandsynlighed gjorde rent med almindelig acetone, så det kan måske være et alternativ.

Held og lykke.

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Den der har jeg kørt udendørs. Har holdt godt i flere år trods sol og kulde. Synes den var helt ok at arbejde med som jeg husker, men som du siger lidt klistret og lang tid til klæbefri/tørretid. Har limet nogle småting med den også ved jeg. Malede over den derefter, men det var også planen. Ville nok ikke vælge den i køkkenet men i stedet silikone.
Fandt en instruktion om hvordan man fjerner den på Relektas hjemmeside. Saxede følgende.

"A. Skær gennem fugemassen med en kniv eller tynd ståltråd (fx pianotråd). Rester af fugemassen kan derefter opløses med REMOVE ALL og derefter fjernes eller slibes væk. En messingbørste er velegnet til fjernelse af fugerester fra fliser og glas.

B. Opvarm lim/fugemasse med kraftfuld hårtørrer eller varmepistol for at demontere limede materialer og fjerne limrester. OBS! Test om overfladen ikke tager skade af varmluft. Denne metode må ikke anvendes på polyuretanbaserede fugemasser da varme kan frigøre skadelige gasser."

De vil have, at man bruger deres eget produkt "Remove all" hvilket virker til at være noget der hedder acetal (for mig ukendt stof). Husker at jeg nok med størst sandsynlighed ryddede op kladder med almindelig acetone så det kan nok være et alternativ.

Held og lykke.
Stort tak for tipsene, må tage ud og kigge efter deres fjernelsesprodukt, så løser det sig nok.
Hvad angår silikone til køkkenet, duger det med hvilken som helst hvid silikone, eller er der typer man bør undgå?

sanitetssilikone skal du bruge
kan det være at du fik en gammel tube tec7, hvad står der for dato på tuben?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.