Ntr-a skal klare 20-40 år i jord. Byggede selv hegn for ca. 10 år siden på denne måde. Stod stadig, da vi flyttede fra huset efter 9 år. De stolper, vi rev op, var stadig friske, da vi endelig fik dem løs. (Stolperne overlevede hegnet)
Men hvorfor plintjern, hvis du alligevel skal sætte stolpen i betonelement?

• Synes
erikssonjorgen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingen problemer med NTR-A indstøbt i beton til enklere konstruktioner som hegn og plankeværk. Jeg har selv lavet en del, og selvom jeg kun er oppe på 17 år efter indstøbningen uden antydning til råd.

Fordelen ved dette er, at det bliver meget stabilt, da stolpen og bunden er i ét stykke. Fundamentjern er som sagt et OK alternativ, men ikke stolpesko, som kun giver ustabilitet.

Det, der beskytter træet mod at rådne, er imprægneringen, kombineret med at det stærkt basiske beton holder mikrober væk.

Jeg ville overveje at støbe den nye stolpe ned igen, hvis den er NTR-A-klassificeret. Bare støb den ned med korrekt løsblandet finbeton. Sørg for, at finbetonen er sorteret, så der ikke forekommer sten, der er op til 4-6 mm. Dyp træsøjlen i en spand med beton, så alt træet er dækket. Smør beton på indersiden af fundamentet og tryk stolpen ned. Prop beton ned, så der ikke er nogen hulrum. Fastgør det i et døgn.

• Synes
Menotell og 2 andre
  • Laddar…
M
Et spørgsmål vedrørende fremgangsmåden til at støbe en pæl fast. Personligt har jeg gennem mit arbejde udført mange af sådanne opgaver, hvor vi har bygget plankeværk/hegn omkring f.eks. børnehaver/virksomheder/Boligforeninger osv., monteret legemøbler, bænke osv., men jeg har aldrig støbt en pæl af træ fast. Standardproceduren er en form for galvaniseret/rustfri, der støbes fast for derefter at fæstne træstrukturen i.

Seriøst spørgsmål, hvorfor støber vi, der arbejder med sådant, aldrig træstrukturer fast? Jeg forstår jo selv, at stabiliteten i f.eks. et plankeværk bliver suveræn, hvis hele pælen graves ned og støbes fast i stedet for at skrue pælen fast i en støbt metalstruktur. Men har det med omkostninger at gøre? Er A-klassificeret tømmer så meget dyrere kontra at støbe en metaldel fast? Vores garanti er jo kun 10 år, og hvis man skal tro jer med egne erfaringer, er det jo ikke noget problem at klare, hvis man støber pælen fast.

• Synes
erikssonjorgen
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren sagde:
Et spørgsmål vedrørende fremgangsmåden for at støbe fast stolpen. Personligt har jeg gennem mit arbejde lavet masser af sådan job, hvor vi har bygget plank/hegn rundt om f.eks. børnehaver/virksomheder/BRF osv., monteret legeudstyr, bænke osv., men jeg har aldrig støbt en stolpe af træ fast. Standardproceduren er en form for galvaniseret/rustfri som støbes fast for derefter at fastgøre trækonstruktionen i.

Seriøst spørgsmål, hvorfor støber vi, der arbejder med det her, aldrig trækonstruktioner fast? Jeg forstår jo selv, at stivheden i f.eks. et plank bliver jo suveræn, hvis hele stolpen graves ned og støbes fast i stedet for at skrue stolpen fast i en indstøbt metalkonstruktion. Men har det med omkostningen at gøre? Er A-klassificerede træ så meget dyrere kontra at støbe en metaldel fast? Vores garanti er jo kun 10 år, og hvis man skal tro jer med egne erfaringer, så er det jo intet problem at klare, hvis man støber stolpen fast.
Mit gæt er helt enkelt, at I bygger for, at det skal holde i al evighed, og når først en BRF, det offentlige eller en virksomhed bygger noget, så gøres det gerne rigtig ordentligt. Måske mere ordentligt end hvad der egentlig er nødvendigt. Gagner også jer, der sælger dette, da I kan tage mere betalt end for enklere løsninger.

• Synes
erikssonjorgen og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har ikke direkte oplevet, at kommuner bygger for at det skal holde, men det bliver sandsynligvis billigere at skifte en stolpe, hvis den sidder skruet fast i stedet for indstøbt, da vedligeholdelse heller ikke har høj prioritet, så det bliver en faktor at regne med.
Mit gæt er også, at det er billigere at støbe jern fast end en træstolpe. Det er i hvert fald nemmere.

• Synes
erikssonjorgen
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson sagde:
"Fyrkantprofil"
Hej.
Fandt ikke rigtig noget godt med det søgeord. Jeg valgte at skære bunden ud med vinkelsliberen. Behandler overfladen med koldgalv eller zink.
Rektangulært metalstykke på arbejdsbord, afslibet med vinkelsliber, med arbejdshandsker ved siden af.
/J

M Mellanbarn sagde:
Ntr-a skal klare 20-40 år i jorden. Byggede selv hegn for ca. 10 år siden på denne måde. Stod stadig, da vi flyttede fra huset efter 9 år. De stolper vi rev op, var stadig friske, når vi endelig fik dem løs. (Stolperne overlevede hegnet)
Men hvorfor stolpejern, hvis du alligevel skal stoppe stolpen i betonelement?
Hej.
Jeg ser alternativ 2 ovenfor som gennemgående stolpeholder. Dvs både støbe/fuge fast stolpen samt skrue med holderen. Er usikker på, hvor godt jeg får til støbningen i klumpen, derfor stolpeholder også.
/J

Stil stolpen i spildolie natten over og støb den derefter fast i hullet. Det vil holde længe, olien trænger ind i endetræet og bremser forrådnelsesprocessen.

• Synes
erikssonjorgen
  • Laddar…
Jeg løfter denne gamle tråd, da ræsonnementet i tråden er det samme som jeg overvejer. Jeg skal bygge et lige, helt tæt hegn med en højde på 2,2 m og en længde på 25 m.
Jeg overvejer at støbe ned 70x70 stolper ca. 900 mm ned i jorden. Jeg vil helst bruge plintjern i stedet, da det ser ud til at være det "rigtige", men jeg er bekymret over, hvad sidekræfterne gør med en sådan fastgøring. De groveste og længste plintjern, jeg har set, er 600 mm lange.

300 mm ned- og opstick lyder ikke så meget i betragtning af sidekræfterne i en sådan konstruktion. Eller tænker jeg forkert?

Jeg har også fundet noget, der kaldes H stolpefod, som også kun er 600 mm lang, men ser mere robust ud. Men prisen på 405 kr/stk afskrækker.

Diagram af stolpefod til nedstøbning, 60 cm længde for 9x9 cm stolper, varmgalvaniseret. Viser mål og specifikationer for montering.

Er der nogen, der kan hjælpe mig videre i mit dilemma?🙂

Køber du profiler i stedet for fladjern er der meget at vinde. Fladjern findes også som metervare, så du kan vælge tykkelse, længde og bredde. Det er, set over en hel plade, ikke så meget dyrere at lægge på en millimeter eller to.

Z z_bumbi sagde:
Køber du profiler i stedet for fladjern, er der meget at vinde. Fladjern findes også som metervare, så du kan vælge tykkelse, længde og bredde. Det er, udslået på et helt plank, ikke så meget dyrere at lægge på en millimeter eller to.
Hvilke slags profiler tænker du i så fald på?

Kiggede på fladjern og fx har Biltema 25x4mm x2m til køb. Kunne det have fungeret? Tænker, at det også fungerer som armering i betonen.

Du skal have galvaniserede fladjern, kontakt en smedevirksomhed. Jeg lavede konsoller til en bro med galvaniserede L-jern, de er superstærke.

Det er muligt at støbe stolperne ned, men de skal da have en speciel klassificering på imprægneringen. Standardstolper fungerer ikke. Jeg har 95x95 stolper til mit plankeværk, som er godt 2m højt, derefter satte jeg en skrånende overligger af 45x145 for at afstive det hele.

• Synes
Agorazo
  • Laddar…
Larsa Larsa sagde:
Du skal have galvaniserede platjern, kontakt en smedvirksomhed. Jeg lavede konsoller til en bro med galvaniserede L-jern, de er superstærke.

Det er muligt at støbe stolperne ned, men de skal have en speciel klassificering på impregnationen. Standardstolper virker ikke. Jeg har 95x95 stolper til mit plankeværk som er lidt over 2m højt, derefter satte jeg en skrå overligger af 45x145 for at stive det hele op.
Så det føles som om jeg alligevel satser på at støbe stolperne ned med ntr-a klassificering på!

A Agorazo sagde:
Hvilke slags profiler tænker du i så fald?

Kiggede på fladjern og f.eks. Biltema har 25x4mm x2m til køb. Kunne det have fungeret? Tænker at det også virker som armering i betonen
U-eller I-bjælke er det, jeg har set brugt.
Jeg tvivler på, at nogle profiler jeg har set eller har, er galvaniserede, men de ældste er kun 70-80 år, så hvordan de holder på langt sigt, ved ingen.
Et lag galvfarve på det, der støbes ind og normal metallakering og/eller linolie-maling på det, der er over jorden, bør række langt.
Jeg har et hegn med indstøbte stolper (tidligere ejer) og når vi nu har brug for at skifte det, er alternativerne at sætte nye stolpebærere eller støbe noget i hullerne og samtidig bore nye fastgøringspunkter. Havde de sat den samme u-bjælke, som de brugte på skuret, ville jeg sandsynligvis kun behøve at gøre rent og male.

Der findes plintjärn som er 900mm

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.