1,558 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Fritidshus - dampspærre i relation til loftisolering?
Jeg har et fritidshus, hvor jeg plejer at have vedligeholdsvarme (ca. 10 grader) om vinteren. Huset opvarmes i dag af olieholdige el-elementer, men jeg overvejer at anskaffe en luft-luft-varmepumpe for at reducere opvarmningsomkostningerne samlet set og også få mulighed for at skrue lidt op for vedligeholdsvarmen og styre varmen via en app. Jeg tror også, at dette vil gøre, at jeg vil være i fritidshuset mere i vinterhalvåret og have normal rumtemperatur i flere dage ad gangen.
Nu til mine spørgsmål.
Huset er bygget uden dampspærre i de tørre rum. Isoleringen på loftet er mellem 10-20 cm mineraluld, og har været sådan siden huset blev bygget i 70'erne. Der er ingen spor af kondensproblemer (som skimmelsvamp) hverken i træet eller i isoleringen. Konstruktionen har altså tydeligvis fungeret i over 40 år. Jeg ved ikke præcis, hvordan tidligere ejere har benyttet huset om vinteren, men jeg har altså kun brugt vedligeholdsvarme i mine 10 år som ejer.
Hvis jeg nu anskaffer en luftvarmepumpe og øger varmen om vinteren, hvad kan der ske? Øger risikoen for kondensproblemer? Jeg har læst et sted, at der ikke opstår kondens i isolering, hvis den er tyndere end 20 cm, uden at varmen altså går igennem hele isoleringen og derefter ventilere bort på loftet (hvis det er godt ventileret, hvilket det tydeligvis er i mit tilfælde).
MEN, jeg vil også gerne ekstra isolere loftet for at spare yderligere energi i huset og undgå at køre pumpen + elementerne for hårdt. Kan jeg gøre det uden at pådrage mig kondensproblemer? Er det korrekt, hvad jeg har hørt om kondensvandring?
Hvordan ville I gøre det? Kun tilføje en luftvarmepumpe, eller også ekstra isolere loftet?
Nu til mine spørgsmål.
Huset er bygget uden dampspærre i de tørre rum. Isoleringen på loftet er mellem 10-20 cm mineraluld, og har været sådan siden huset blev bygget i 70'erne. Der er ingen spor af kondensproblemer (som skimmelsvamp) hverken i træet eller i isoleringen. Konstruktionen har altså tydeligvis fungeret i over 40 år. Jeg ved ikke præcis, hvordan tidligere ejere har benyttet huset om vinteren, men jeg har altså kun brugt vedligeholdsvarme i mine 10 år som ejer.
Hvis jeg nu anskaffer en luftvarmepumpe og øger varmen om vinteren, hvad kan der ske? Øger risikoen for kondensproblemer? Jeg har læst et sted, at der ikke opstår kondens i isolering, hvis den er tyndere end 20 cm, uden at varmen altså går igennem hele isoleringen og derefter ventilere bort på loftet (hvis det er godt ventileret, hvilket det tydeligvis er i mit tilfælde).
MEN, jeg vil også gerne ekstra isolere loftet for at spare yderligere energi i huset og undgå at køre pumpen + elementerne for hårdt. Kan jeg gøre det uden at pådrage mig kondensproblemer? Er det korrekt, hvad jeg har hørt om kondensvandring?
Hvordan ville I gøre det? Kun tilføje en luftvarmepumpe, eller også ekstra isolere loftet?
Kondens bliver det jo mest, hvis nogen bor i huset. Ellers er fugtbelastningen ubetydelig, fordi ingen vasker, tager brusebad, laver mad eller vander potteplanter.
På den anden side, hvorfor anstrenge sig så meget overhovedet, hvis du kun skal være der nogle få dage ad gangen?
Mineraluld uden dampspærre, hvor kondensationspunktet ender inde i isoleringen, er en risikokonstruktion.
På den anden side, hvorfor anstrenge sig så meget overhovedet, hvis du kun skal være der nogle få dage ad gangen?
Mineraluld uden dampspærre, hvor kondensationspunktet ender inde i isoleringen, er en risikokonstruktion.
Ja, jeg forsøger at forstå, hvad der er besværet værd. Tænker, at jeg begynder med luftvarmepumpen og tester det. Derefter må jeg tage nye beslutninger.M MagHam sagde:Kondensering sker mest, hvis nogen bor i huset. Ellers er fugtbelastningen ubetydelig, da ingen vasker, tager brusebad, laver mad eller vander potteplanter.
På den anden side, hvorfor anstrenge sig så meget overhovedet, hvis du kun skal være der nogle få dage ad gangen?
Mineraluld uden dampspærre, hvor kondenseringspunktet ligger inde i isoleringen, er en risikabel konstruktion.
Klik her for at svare