Vi er i gang med at renovere et 50'er-køkken og overvejer, hvad vi skal gøre med de gamle bordplader. I et stykke tid overvejede vi at skifte dem ud med granit eller marmor, men nu er vi inde på at beholde dem og forsøge at friske dem op. Kanterne er i træ og kan jo slibes og lakeres om, men hvordan gør man for at få selve virrvarr-laminatet lidt pænere? Der er nogle pletter og sådant, men ingen enorme skader. Findes der en måde at friske sådant materiale op? Det er med al sandsynlighed originalt fra begyndelsen af 50'erne.
Jo der findes nyproduceret, men det ser ikke helt ens ud. Og det er ikke helt let, eftersom det er indrammet af træ, i så fald må man udskifte hele rasket. Jeg tænkte, at der måske fandtes noget man kunne vaske med som fik nogle pletter væk.
Edit: det er nok ikke virrvarr i øvrigt, men en tidligere laminatplade som er lignende.
Edit: det er nok ikke virrvarr i øvrigt, men en tidligere laminatplade som er lignende.
Senest redigeret:
Hvad er Jif? Er der ingen risiko for, at det ridser?
Jif er et tyktflydende middel på flaske, som ifølge brugsanvisningen er egnet til overflader såsom rustfrit, gelcoat, emalje, fliser og porcelæn. Ligner, eller er det samme som, tidligere markedsførte Vim. Et stærkt og effektivt middel.Petronille sagde:
Ifølge min vurdering vil både Jif og skuresvamp ridse laminatet.
Ok, ja VIM ville jeg aldrig bruge på hverken fliser eller emalje eller porcelæn, for det ridser frygteligt, selvom det ikke umiddelbart er synligt for øjet. Toiletter og sådant, der er blevet vasket med VIM, plejer at være umulige at få rene.Henri sagde:Jif er et tyktflydende middel på flaske, som ifølge brugsanvisningen er egnet til overflader såsom rustfrit stål, gelcoat, emalje, fliser og porcelæn. Minder om, eller er det samme som, tidligere markedsførte Vim. Et stærkt og effektivt middel.
Ifølge min vurdering vil både Jif og skuresvamp ridse laminatet.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 indlæg
Du har nok ret i, at Vim/Jif kan lave små ridser i laminat. Spørgsmålet er, om disse små ridser virkelig påvirker plader i et 50'er-køkken. Jeg gætter på, at pladerne allerede har været udsat for så meget gennem årene, at tilføjelsen af ridser er stort set ubetydelig.Henri sagde:
Vim/Jif synes jeg fungerer udmærket på en ældre "brugt" rustfri vask. Man mærker, at det har en vis slibeeffekt, men hvis vasken er i "normalskik", bliver den ikke mere ridset, men snarere poleret. Jeg ville dog være tilbageholdende med at bruge det på en rigtig højglansoverflade. Blandingsbatterier m.m. er grænsetilfælde efter min mening.
Klik her for at svare