Hej!

Sommerens byggeprojekt nærmer sig, og i år skal det blive et nødens rum i et eksisterende rum... Vægbeklædning af OSB for at det skal gå hurtigt og være nemt at tage ned. Det SKAL være en midlertidig løsning. (Har I hørt den før?) :D

Til sagen: For at det skal se lidt "bedre" ud, kom jeg på, at jeg kunne fræse spor i OSB'en for at live overfladen lidt op.
Nu undrer jeg:
Er det smart at fræse i OSB?
Hvordan i alverden får jeg den der perlepladelook på sporene?
Har ingen at drøfte dette med, men kom på, at dette forum indeholder en masse viden, så...

Tak på forhånd!

Senest redigeret:
  • Synes
Frikost
  • Laddar…
Jeg har virkelig ingen erfaring med at fræse, men jeg har arbejdet en del med OSB og har meget svært ved at forestille mig, at det går fornuftigt at fræse i. Eftersom det består af "fliser" i forskellige størrelser, som gerne slipper, når man bearbejder overfladen på en lidt mere hårdhændet måde (når man skruer i det eller saver i det), er jeg yderst skeptisk overfor, at det skulle kunne bruges til formålet. Men nogen må gerne rette mig, hvis jeg tager fejl...

MDF er nok bedre at fræse i.

Glem OSB-fræsningen!

Jeg takker for rådene!
Hvis jeg så skifter til mdf, hvordan får jeg lavet perlesporimitationen? Og nej, jeg vil ikke købe færdig panel, det skal være et budgetbyggeri netop på grund af midlertidigheden... :D

Jeg håber virkelig, at jeg tager fejl .. men ...

Pärlsponts-look får man, hvis man har en rigtig fræser, altså ikke en overfræser, men en der fungerer som en høvlemaskine omtrent. Der sidder en aksel parallelt med overfladen, og på den sætter man flere fræsehjul, der har "pärlan".

Der findes jo noget, som hedder panelskiven, og det er MDF, der ligner perlespont. Men den er nok mindst lige så dyr som rigtig perlespont. (som faktisk ikke koster mere end 90kr/kvm på byggmax)

Jeg takker for tipsene! De alternativer, der findes i form af panelskivan og "the real deal", bliver dog mindst dobbelt så dyre som mit snikalternativ! Og det er et par kvadrat, der skal til... :-(

Tag ellers plywood og fræs i. Fungerer rigtig godt.

Panelpladen i MDF er vel "rillet" mdf, hvilket gør den bøjeligt, og det er vel ikke hensigten, at den skal være det?

Tallguy196 sagde:
Jeg takker for tipsene! De alternativer, som findes i form af panelpladen og "the real deal", bliver dog mindst dobbelt så dyre som mit sparealternativ! Og det er et par kvadrat, det skal til... :-(
Er MDF-plader virkelig et budgetalternativ?
Dem jeg har set har kostet som krydsfiner - dvs skjorten :(
Så er vel almindelig spikret panel billigere t.om? :)

/K

klaskarlsson sagde:
Er MDF-plader virkelig en budgetløsning?
Dem jeg har set, har kostet som krydsfiner - altså skjorten :(
Så er vel almindelig sømmet panel billigere, endda ? :)

/K
Præcis! mdf koster mere end perlespont, som koster mere end panelpladen osv.. Alle alternativer er desværre dyre, så jeg må nok leve med den levende overflade ufrest OSB giver med lidt hvidmaling på... :)
Tak for tipsene alligevel!!

Stod og kiggede i en tøjbutik i Boston i dag, og de havde gjort det ret enkelt for sig. Bagstykkerne på hyldesystemerne (som bogreoler) var MDF, der var fræset med et V-stål. Samme pitch og dybde som en perlestav, men med en V form i stedet.

Det kunne IKKE ses, at det var V-form i stedet for perlestav, og et V-stål finder man jo overalt til en overhåndsfræser. Har hørt om det før, men det var først nu, at jeg så, hvor godt det blev.

Tja...skal man være sådan så kan man jo også fræse to spor på passende afstand fra hinanden med v-stål og rundslibe det, der bliver imellem, så har man i princippet en perle.
Men det er besværligt at gøre i en større mængde med håndoverfræser, og man skal nok have fræseren på skinne. (Skulle jeg have brug for i hvert fald, jeg har svært ved at fræse tilstrækkeligt lige med sideanslag eller efter en retholt.)

eh, to pilsnere og overfræser med frihånd :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.