Hejsa!

Jeg har nogle forskellige spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe med at afklare. ;)

1. Jeg har læst en del, men bliver mest bare forvirret angående, hvordan man bedst laver et flisebelagt våd-/bruseområde mod en ydervæg i kælderen. Ifølge den tekniske beskrivelse (byggetilladelser) jeg fik fra den tidligere ejer, der byggede huset i 1980, er ydervæggene lavet af lecablokke og beton hulsten. Pudsning med cementmørtel 2 gange og asfalt-plastlak på. Derefter dræning med 1 streng 4" dræningsrør med styrringe. Jeg har været inde i alle mulige løsninger for, hvordan man skal gøre det, men hvad er det sikreste og bedste?

2. Så én af de andre vægge, som delvist er pudsede lecablokke og rene lecablokke, hvordan gør man på dem? Regler + gips eller pudser det, der er tilbage at pudse? (halvdelen af rummet var tænkt som sauna og uindrettet, derfor ingen puds delvist på halvdelen)

2. Der sidder også en ventilationsrør lige ud, skal man beholde den? Har varmeveksler, der trækker luft fra det rum også.

3. Så har jeg yderligere et spørgsmål angående malet betongulv i vaskerummet, som også ligger i kælderen. Jeg har forsøgt at fjerne malingen på gulvet, men uanset hvad jeg gør, virker den urokkelig :) Har brugt en slibemaskine til at fjerne limrester fra en plastmåtte, der har været sat på gennem årene, men malingen virkede ikke engang ridset af al slibningen. Så prøvede jeg vinkelsliberen og lamellskiven, men stort set samme resultat, og så satte jeg en diamantslibeskive på, men næsten det samme der. Der sker intet med malingen! :S
Så til spørgsmålet. Er det muligt at lægge klinker og fugtspærrer uden at fjerne malingen?

4. Er de rigtige fugtspærrer at bruge, når det bliver tid til primer + gummimasse, derefter fliseklæber og klinker?

Mange spørgsmål, men jeg ville være evigt taknemmelig for lidt tips og råd d^_^b

Vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud. m81og8.jpg

Jeg undrer mig også over, om man skal have fugtspærre overhovedet, hvis man har badeværelse i kælderen. Hvad er det, man vil beskytte mod fugt? Kældervægge er vel ret fugtige uanset (især ydervægge, dræning til trods).

BKR's brancheregler siger:
"I henhold til de foreliggende Branche-regler skal samtlige gulv- og vægoverflader i et vådrum, som i nogen del opfylder kriterier ifølge ovenstående, forsynes med vandtætte lag. Dog skal i normaltilfælde ikke gulv- og vægoverflader i kælderområder eller tilsvarende, hvor underlagene har direkte jordkontakt, forsynes med vandtætte lag."

Samtidig mener jeg, at jeg har læst et sted, i en eller anden brochure eller monteringsvejledning fra Isodrän, Pordrän eller en sådan leverandør af udvendig kælderisolering, at de anså, at hvis man isolerede med deres produkt kunne eller burde man have fugtspærre i et eventuelt vådrum på indersiden. Men den ting formår jeg ikke at finde tilbage til lige nu, så jeg er lidt usikker.

Senest redigeret:
Indervægge af leca da? i kælder. De har jo ingen jordkontakt.

nimhed sagde:
Indervægge af leca da? i kælder. De har jo ingen jordkontakt.
Så du mener, at det burde være okay at sætte fugtspærre mod den væg?. Men burde jeg sætte puds eller spartle ujævnheder først på den væg med leca? :)

Senest redigeret:
Farzan sagde:
BKR:s branche regler siger:
"I henhold til nuværende Branchenormer skal samtlige gulv- og vægarealer i et vådrum, som i nogen del opfylder kriterierne i henhold til ovenstående, forsynes med vandtætte lag. Dog skal i normaltilfældet ikke gulv- og vægarealer i kælderområder eller tilsvarende, hvor underlagene har direkte jordkontakt, forsynes med vandtætte lag."

Samtidig har jeg for mig, at jeg har læst et eller andet sted, i en eller anden brochure eller monteringsvejledning fra Isodrän, Pordrän eller en sådan leverandør af udvendig kælderisolering, at de mente, at hvis man isolerede med deres produkt, kunne eller burde man have fugtspærre i et eventuelt vådrum på indersiden. Men den ting lykkes jeg ikke at finde tilbage til lige nu, så jeg er lidt usikker.
Hvis jeg ikke husker forkert, plejer man at sætte tætningslag på uisolerede gulv-/vægarealer, som har jordkontakt i rum, der udsættes for meget vand (fx ved en bruser). De dele, der ikke udsættes for vandsprøjt, har det bedre med at kunne "ånde", så der springer man tætningslaget over.

f0u, jeg foreslår, at du tager et kig i BKR's reglement. Det kan downloades på www.bkr.se og er skrevet, så også en ikke-fagmand forstår det.

f0u sagde:
Så du mener at det burde være oki at sætte fugtspær mod den væg?. Men burde jeg sætte puds eller spartle op ujævnheder først på den væg med leca?:)
Nej, jeg mener at jeg ikke ved, men jeg tror at det ikke skal være fugtspær.

bygga_bo sagde:
f0u, jeg foreslår at du kigger i BKR:s reglelverk. Det findes at downloade på www.bkr.se og er skrevet så at også en ikke-fagmand begriber det.
Men det der, som jeg citerede, er det eneste der står der om dette spørgsmål.

Farzan sagde:
Fast det där som jag citerade är det enda som står där om den här frågan.
Jeg kiggede i BKR 07:1 og 10:1 af ren nysgerrighed.

I 07:1, afsnit 2.1, står der:

Når gulv- og vægoverflader, uden underliggende/udvendig varmeisolering, står i direkte jordkontakt, og hvor indtrængning af vand/fugt kan forekomme, giver reglerne undtagelse fra ovennævnte krav, se fig 1. Tætningslagets udbredelse kan her begrænses til gulv- og vægoverflader med høj vandbelastning, for eksempel bruseplads. På øvrige overflader med direkte jordkontakt anvendes normalt ikke tætningslag. Undtagelse foreskrives i byggetegningerne. Dette forudsætter, at gulv- og vægmaterialet i sin helhed består af mineralsk materiale, som tåler fugtpåvirkning.​

I 10:1, afsnit 2.2, står der:

Når gulv- og vægoverflader, uden underliggende/udvendig isolering, står i direkte jordkontakt, og hvor indtrængning af vand/fugt kan forekomme, giver reglerne undtagelse fra ovennævnte krav, se fig 1. Denne problemstilling er almindelig ved renovering af ældre huse. Tætningslagets udbredelse kan her begrænses til gulv- og vægoverflader med høj vandbelastning, som for eksempel bruseplads. Øvrige overflader med direkte jordkontakt kan undtages fra krav om tætningslag. Undtagelse foreskrives i byggetegningerne og forudsætter, at gulv- og vægmaterialet i sin helhed består af mineralsk materiale, som tåler fugtpåvirkning.​

De siger altså i princippet det samme. Jeg kan ikke få det til noget andet end at man bør sætte tætningslag der, hvor man pjasker med vand.

Det føltes jo ganske tydeligt det der med fugtspærrer. :) Tak for hjælpen! Har I nogle gode råd angående de andre spørgsmål?

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.