Renoverer lille hytte. I loftet (mod loftsrummet) er der en gammel 120x60mm (4.2 meter lang) bjælke, der tidligere har været udsat for langvarig vandlækage. Den ser lidt svag ud på midten, så jeg vil forstærke den med en tilsvarende bjælke, som jeg har tænkt mig at bolte fast ved siden af den gamle. Den nye vil hvile på samme vægregel (kraftigt tømmer) som den gamle.

Spørgsmålet er nu, hvor mange (12 mm tykke) bolte jeg skal bruge for at det hele bliver en holdbar enhed.

Nogen?

Bør vel en konstruktør svare på, men skal du forstærke med en lige så lang regel eller kun på midten? Hvor dårlig er den eksisterende, måske tid til at udskifte den i sin helhed?

Spiller det ingen rolle, hvordan det ser ud eller udføres? Så ville jeg slå på en 45x220 på hver side og enten sømme 5" som en gal eller trække gennemgående bolt (primært mod kanterne). Hvis der er stræbere midtpå, skal du selvfølgelig også aflaste disse.

Brug montagelim og fastgør først med nogle 5" søm, bor og træk en gennemgående 12mm bolt med solide firkantede skiver. P.g.a limmet behøver du ikke så mange bolte (4 stk).
/CC

Tænkte have en, der er lige så lang og hviler på samme væg regel som den gamle.
Lim og bolt lyder godt. Jeg satser på seks bolt (12 mm) og lim hitan og ditan.
Tak for synspunkterne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.