Pænt værre, flot klaret!

• Synes
Kristofferm
  • Laddar…
Har rettet op gulvåsene ved at skrue 45x170 på den ene side. Da bjælken allerede var i vater og klar, var det bare at fastgøre reglerne i højde med bjælken, veje ind med vaterpasset og dobbeltjekke ude ved kanten med de andre regler, inden alt blev skruet fast ordentligt. Ifølge vaterpasset er jeg indenfor 1 mm på 2 meter over hele fladen, OCD'en jubler.

Skruede med 6x120 skruer med ca. 45 cm mellemrum. De fleste gulvåse var korrekt skruet, men ved at sætte skruen, så den rammer åsen tæt, hvor reglen ligger imod, gik det fint at fastgøre dem alligevel. Har en lidt tosset plan for at gøre det endnu mere stabilt, samtidig med at jeg fikser, at cc målet er mere end 600. Vender tilbage med nogle billeder, når jeg er kommet videre.

• Trægulv under renovering, med eksponerede gulvåse og tilføjede træreglar. Kabler og bokse er synlige, værktøj ligger på gulvet.
  • Gulvåser med fastgjorte 45x170-regler og kabler på et trægulv; arbejdet er præcist målt til inden for 1mm på 2 meter.
sunnis
Bedst er jo at skrueslime, så bjælkerne bliver forstærket som en eneste homogen træbjælke. Men flot under alle omstændigheder! Det vil garanteret blive stift.

• Synes
Kristofferm
  • Laddar…
Nu har jeg endelig kommet videre, så det er tid til at fikse etagen under mellemspærret. Gulvet er 5,4m bredt og 3,4m langt, og jeg har lagt en liggende bjælke 230x180 i midten af rummet, så bjælken vil have et spændvidde på 3,4m.

Væggene, som vil gå der hvor bjælken skal støttes, bliver af letbeton, så jeg overvejer at bruge stående stålstolper til at bære bjælken, da disse kan indmures i letbetonen. På den ene side vil væggen blive 30 cm tyk, men jeg ville gerne have den tyndere på den anden side, helst ned mod 10 cm.

Spørgsmålet er, hvilken slags stålstolpe der ville fungere.

Min amatørmatematik er, hvis jeg beregner spærret med 0,5 kN/m2, så giver det mig 9,18 kN på gulvarealet som er 18,36 kvm. Da spærret bærer på ydervæggene på to sider, bør belastningen på stolperne være lavere, en tredjedel tænker jeg, altså 3,6 kN. Denne belastning deles ligeligt på de to stolper, som bærer midtbjælken, hvilket så ville give 1,8 kN per stolpe. Stolperne bliver ca. 2,4m lange, hvilket selvfølgelig spiller en rolle for belastningen.

Jeg tænkte at tjekke med et firma, der kan fremstille stolperne for mig, hvis de kan beregne passende dimensioner, men det er betryggende at have lidt baggrundsviden, når jeg taler med dem, så jeg tænkte, at nogen med viden her på forummet måske kunne sige noget om sagen
:)

Senest redigeret:
Hvis du skal mure dem ind i væggen, er der noget, der forhindrer dig i at gå op til 3 eller 5 stolper?
(Ud over prisen selvfølgelig, selvom tyndere stolper kan være lidt billigere, så vil den "faste" omkostning per stolpe nok være størstedelen)

Dvs, hvis det er vigtigere, at de er smalle for en tyndere væg end at det bliver så billigt som muligt?

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Hvis du skal mure dem inde i væggen, er der noget, der forhindrer dig i at gå op til 3 eller 5 stolper?
(Udover prisen naturligvis, selvom tyndere stolper måske kan være lidt billigere, så vil den "faste" omkostning pr. stolpe nok være størstedelen)

Dvs, hvis det er vigtigere, at de er smalle for en tyndere væg end at det bliver så billigt som muligt?
Jeg er ret fleksibel, stolpen på den smalle side kan absolut være eksempelvis 100x300mm eller lignende, spørgsmålet er hvad der kræves for at få passende bæreevne, samt om det er bedst med i-bjælke, firkantprofil eller hvad der nu bliver bedst.

Kristofferm Kristofferm sagde:
Jeg er ret fleksibel, stolpen på den smalle side kan absolut være for eksempel 100x300mm eller lignende, spørgsmålet er hvad der kræves for at få passende bæreevne, samt om det er bedst med i-bjælke, firkantprofil eller hvad der nu bliver bedst.
Har kigget rundt lidt og fundet ud af, at en HEA 100 profil på 2.4m klarer omkring 30 ton, det skal altså ikke være noget som helst problem med at få bæreevnen ind i en stolpe i en 100mm tyk væg.

Q
Kristofferm Kristofferm sagde:
Min amatørmatematik er, hvis jeg regner på bjælkelaget på 0,5 kN/m2, så giver det mig 9,18 kN på gulvarealet, som er 18,36 kvm.
Skal du ikke bruge rummet til noget?

Du bør bruge 2,5 kN/m2 +0.5 for egenvægten, hvis du skal have det som beboelsesareal. 1 kN/m2 hvis det kun er opbevaringsområde.

Nu så du jo, at søjlerne kan tage meget last under alle omstændigheder, men bare så du ikke regner forkert.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Q qvirre sagde:
Skal du ikke bruge rummet til noget?

Du bør bruge 2,5 kN/m2 +0,5 for egenvægten, hvis du skal bruge det som boligareal. 1 kN/m2, hvis det kun er opbevaringsareal.

Nu så du jo, at søjlerne kan tage meget last uanset, men bare så du ikke regner forkert.
Rummet er mest et gennemgangsrum oven over trappen, så der bliver ikke meget i det, men det er altid godt at dimensionere opad. Tak for godt indlæg!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.