Hej,

Jeg ved, at der allerede findes andre tråde, der behandler emnet, men ingen svar var tilfredsstillende i dem, derfor opretter jeg en ny med mine forudsætninger.

Jeg er i gang med at indrette overetagen i mit Älvsbyhus og har kun badeværelset tilbage. Vi har tænkt os at have et boblebadekar der og har kontaktet Älvsbyhus for at se, hvad bjælkelaget kan tåle. Jeg fik svaret, at bjælkelaget var dimensioneret til 200kg/kvm.
Det er jo på grænsen, at vi klarer det. De modeller, vi har set på, er større. Dem, vi har tænkt os, er på 300-450 liter, og et badekar er jo kun lige over 1kvm.

Derfor undrer jeg mig over, om man kan forstærke det uden større indgreb, eller vælge smarte placeringer.
Sådan her tænker jeg:
Jeg bygger en forhøjning med reglar (120x45 alt 145x45), som lægges vinkelret over mindst 5 gulvbjælker. Denne "forhøjning" placeres på sin side direkte oven over hovedvæggen. Eventuelt kan man "kortla" mellem reglarne.

Hvad tror I om dette? Så fordeler man jo vægten over et større område og kommer let ned til 200kg/kvm, og det burde jo være mest stabilt over hovedvæggen.

Placerer du badekarret over hjertetvæggen bør det ikke være noget problem. Det er rigtigt at den dimensionerende brudlast er 200kg/m2 men oftest er det brugsbelastningen som er den "dimensionerende" (nedbøjning, svigt) for et trægulv, hvorfor gulvet klarer højere last. Älvsbyhus anvender Kertobjælker med lidt forskellig tykkelse i deres gulv. Har du en skitse på hvor du tænkte at placere badekarret hvor hjertetvæggen i stueetagen er med? Hvad står der på den medleverede detaljetegning ang. dim på Kertobjælkerne? Lidt mere info og jeg kan hjælpe med at lave en simpel beregning.

• Synes
Ankarspik
  • Laddar…
Oh man takker.

Jeg har ingen tegninger med mig lige nu, fordi jeg er ude og arbejde. Jeg kommer hjem igen på tirsdag, så lægger jeg en skitse op og dimensionerne.

Men du tror ikke, at min idé om at lægge reglar på tværs gør nogen nytte, for at fordele lasten?

Tak på forhånd!

Senest redigeret:
Nu har jeg kigget på de tegninger, jeg har til rådighed, og de er desværre ikke så detaljerede.

Det er meget rigtigt kertobjælker. Dimensionen er 30-42 x 260mm, som sidder på c/c 600-660. Spændvidden er 8 meter.

Men hvilken dimension og c/c der er, hvor jeg har tænkt mig at placere badekarret, kan man ikke se nogen steder. Hjertevæggen sidder ikke i midten af bjælkelaget, men derimod lige under den planlagte placering af badekarret.

Hvad tror I, regnekyndige, om dette?

Kiggede på linket, og den sagde ikke så meget.

Spørgsmålet er jo, om jeg tør belaste bjælkelaget med måske op til 500kg på 1 - 1,5 kvm, hvis jeg gør det over hjertevæggen.

Og spørgsmål to var, om man kan forestille sig at lægge reglar på tværs af bjælkelaget og derved fordele vægten på 2,5 kvm, for i så fald klarer man jo de beregnede 200kg/kvm som fabrikanten siger, at bjælkelaget er dimensioneret til.

Ingen som har nogen viden om man kan antage at man har fordelt vægten på 2,5kvm ved at lægge reglar oven på bjælkelaget???

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.