Har följande hylla i garaget som används för att förvara och ladda batterier till verktyg, trädgårdsmaskiner, cyklar.
Planet och bakstycket är nu i MDF som ju är behäftat med brandrisk, så jag skulla vilja byta det mot något brandsäkert (väggen bakom är i betong). Kan någon ge ett förslag på ett brandsäkert skivmaterial som skulle lämpa sig så jag bara kan byta planet och bakstycket? Vill ha sakerna lätt tillgängliga så plåtskåp o. dyl. går bort. Det skall idealt gå hyfsat lätt att skruva i så man kan fästa olika laddare i framtiden. Eller alternativt om det finns någon typ av verktygstavla i metall med hylla och som det är lätt att fästa diverse saker i?
Det finns ju färg som är brandskyddande.
Säkert skitdyrt 😬
[billede]
[link]
Tror inte riktigt på någon svällande brandskyddsfärg. Termisk rusning i ett litiumbatteri kan driva upp temperaturen till 1000 °C och även aluminium smälter.
Eternit?
Mer realistiskt kanske skulle kunna vara klinker och sättlim för fastsättning.
Någon typ av fibercementskiva skulle vara bra men har inte riktigt hittat något ännu som kan köpas i små mängder. Klinker skulle funka men känns onödigt tungt och slamrigt.
Planet och bakstycket är nu i MDF som ju är behäftat med brandrisk
Frågan är hur mycket det påverkar vid en eventuell brand. MDF är ju ganska brandtrögt och i praktiken gör det nog kanske varken av eller till vid en brand.
Skulle fundera mer i perspektivet brandspridning och kanske rökgaser om man skall föra ett lite mer avancerat resonemang.
Frågan är hur mycket det påverkar vid en eventuell brand. MDF är ju ganska brandtrögt och i praktiken gör det nog kanske varken av eller till vid en brand.
Skulle fundera mer i perspektivet brandspridning och kanske rökgaser om man skall föra ett lite mer avancerat resonemang.
Litiumbatterier brinner typiskt med långa jetstrålar, varför det är fördelaktigt att de står på ett stabilt icke-brännbart underlag vid en självantändning. Om underlaget fattar eld och kollapsar så att det brinnande batteriet studsar mot golvet, ökar risken för antändning av närliggande objekt (som t.e.x. bilar, flytgasflaskor, bränsledunkar och annat som ofta förvaras i garage).
Om underlaget fattar eld och kollapsar så att det brinnande batteriet studsar mot golvet, ökar risken för antändning av närliggande objekt (som t.e.x. bilar, flytgasflaskor, bränsledunkar och annat som ofta förvaras i garage).
Jo, det är det jag är inne på med att MDF är brandtrögt. Är rätt övertygad om att batterierna brunnit klart för länge sen innan hyllan förkolnat så pass att den kollapsar. Tänker det är en större risk att brand sprider sig genom att brinnande batterier ramlar ner från hyllan pga avsaknad av kanter än att det "brinner igenom".
Men visst, om hyllan tar eld och fortsätter brinna självständigt kan det ju bli en andra fas i förloppet.
Någon form av "stålbalja" skulle nog vara optimalt.
Elfaskenor och trådhyllor. Använd Elfas korgar som hängs i skenorna för laddarna.
Om du vill ha en balja, blomlådor i plåt. Eller någon plåtlåda som du bygger egna konsoller
En ugnsplåt med hål för skruv och mutter funkar om Elfaskenorna sätts (eller flyttas) på rätt avstånd.
Annars funkar sidorna på många tvättmaskiner bra som hyllplan.
Ett brandklassat kassaskåp kanske skulle fungera. Radiobilens LiPo-batterier ska man ha i en speciell påse när man laddar och aldrig lämna dem utan uppsikt.
Vermiculitskivor av den typ som används för att isolera kaminer känns lite klumpiga och sköra för det här ändamålet, även om det är ett ypperligt brandsäkert material; men i hållfasthet skulle väl ett vanligt gips slå vermiculiten.
Är fortfarande på jakt efter en passande fibercementskiva. Någon gammal eternitskiva kan jag möjligtvis komma över, men det inte känns så lockande att börja bearbeta en sådan. Plan B klinker, plan C en ELFA-hylla.
Jag köpte en hylla liknande den nedan och satte upp vid arbetsbänken. Helt i metall och smidigt att ha skruvdragare, arbetslampor mm hängande lättillgängligt. Mins inte riktigt var jag köpte, men antagligen amazon.
Kolla efter inredning till servicebil. Där finns massor av verktygs tavlor, krokar hyllor, lådor mm. Allt i plåt. Finns troligen även på begagnatmarknaden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.