Betyder det noget større, hvilken slags vindbeskyttelse man vælger indenfor yderpanelet? Jeg skal bygge med eko-isolering, så antager jeg, at det er lidt mere vindsensitivt, i og med at det er diffusionsåbent på indersiden. Virker byggmax billigste vindpap, eller burde jeg anskaffe noget mere avanceret?

Køb ikke den billige vindpap. Den er besværlig som pokker at håndtere. Vindvæv er meget bedre.

tak for tipsene! jeg vil bruge lin-skivor, så jeg behøver vel ikke så stabil (og dyr) som den du linkede til? i o m at de er fastere end løsull

kan ikke finde vindtæt materiale i de store butikker (byggmax, bauhaus mv.) ...hedder det noget andet, som man kan søge på? vil gerne kunne handle i det lokale indkøbscenter

moga sagde:
lykkes ikke at finde vindväv i de store butikker (byggmax, bauhaus mfl) ...hedder det noget andet man kan søge på? vil gerne kunne handle i det lokale indkøbscenter
Vindsbeskyttelsesfolie måske?

Egentlig så er de samme for både plader og løsuld, du skal have konstruktionen opbygget så den kan ånde, det betyder at du ikke må have plast som dampspærre, du skal da have noget andet som gør at konstruktionen opfylder kravet 3gg tættere på indersiden end ydersiden, hvis du bruger produkterne fra siden jeg linkede så bliver resultatet optimalt og nemmest at bygge, men du kan jo også køre på noget i stil med dobbelt gips+almindelig vindspærre, og derefter have almindelig vindspærre på ydersiden også (forudsat at du har luftspalte mellem yderpanelen og vindspærren som man plejer at have). Du kan også køre på gips+træplade+vindspærre og derefter vindspær på ydersiden. Det vigtige med en diffusionsåben konstruktion er følgende, at fugt har 3gange sværere ved at gå fra rummet ind i væggen end fra væggen ud i det fri.

Jeg kender mange som bruger almindelig windy dug, (helt almindelig vinddug) og de sætter først windy derefter blæser ind træfiber derefter råspont eller træbaseret plade og til sidst gips, fungerer udmærket det med, men siden jeg linkede har et helhedskoncept som er praktisk for den som ikke orker at fordybe sig i fysikkens love.

Ok, vidste ikke, at man kunne bruge gips! Jeg bygger et lille hus på hjul, så jeg skal tænke på vægten, så gips går desværre ikke. Jeg har allerede købt denne til at bruge på indersiden: http://www.bauhaus.se/isolina-luftsparr-130cm.html

plus nogle ruller almindelig vindtæt papir (Teno AC350), som jeg overvejer at skifte ud med noget andet, hvis det skulle vise sig, at de ikke fungerer sammen med den, jeg linkede til ovenfor. Jeg har forsøgt at kontakte producenten for at tjekke - tallene er nemlig i forskellige formater.
Isolina angiver i dette format: Vanddampgennemtrængelighed: 46 g/m2d @ RH=75%
mens Teso-papiret har dette format: Dampgennemgangsmodstand 1,15 ± 0,2 m

nogen der ved, hvordan man omregner en af dem, så jeg kan sammenligne? Jeg vil jo gerne sikre mig, at det er 3 gange mere gennemtrængeligt udad, ellers må jeg skifte vindtætningspapiret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.