Jeg vil bygge et lille vindskjul til to personer. Budgettet er begrænset, og det er nok, hvis vindskjulet holder omkring fem år. Vindskjulet skal stå beskyttet i en skov i Stockholm.

Jeg har CAD'et en tegning, som virker rimelig, men jeg har brug for hjælp til at gennemgå mit design.
Kan jeg skalere noget væk? Kan det modstå vind- og snelast? Skal jeg bruge skråstivere et sted?
Reglarne i tegningen er alle 45x95 mm. Gulvarealet er 2x2 m, og højden er 1,6 m.
//Oscar

• 3D-tegning af et lille skovly med træramme. Billedet viser strukturelle elementer som tagbjælker og vægge i rektangulært design.
  • Rammeværk af træ til et vindskydd, designet til at passe 2 personer. Konstruktion med 45x95 mm regler, mål: 2x2 m bundareal og 1,6 m højde.
  • 3D-tegning af trækonstruktion til et lille vindskydd, viser reglar på 45x95 mm, dimensioner 2x2 m i grundplan og 1,6 m i højde, med skråtstillede elementer.
  • Synes
Jorel03
  • Laddar…
Designen er nok ok, selv ville jeg forenkle den yderligere og fjerne 'skärmen" og trække tagfaldet ud i stedet, bytte 2*4 mod normale granslanor (eller evt. 45*70 overalt undtagen reglen over åbningen, som evt. kan være højere end 95 mm eller noget bedre end billigste c14)

• Synes
  • Wow
Jorel03 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville også have ladet taget fortsætte ligeud. Udover at det bliver enklere, slipper man for en del dryp foran åbningen, når det regner.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi sover en del i shelter og af de fire jeg fandt på billedet har alle en nedadvinkling på forsiden.

Hvad er formålet med nedadvinklingen, udover at skabe en vandoverflade, når det regner?

Hvis jeg skal gætte, mindre åbning for vinden samt at regnen ikke når lige så langt ind.

• Synes
Jorel03 og 1 anden
  • Laddar…
Man kan/bør jo bygge en væg mod vinden.

Træskur i skovmiljø, delvist åbent, med træ foran.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Er måske bare en skånsk ting så ;)

F fribygg sagde:
Designen er nok ok, jeg ville selv forenkle den yderligere og fjerne "skärmen" og tage cargiversen ud i stedet, bytte 2*4 mod almindelige granslanor (eller evt. 45*70 overalt undtagen reglen over åbningen som evt kan være højere end 95 mm eller noget bedre end billigste c14)
Tak for input! Almindelige granslanor, hvad er det?
Så den tværgående regel over åbningen bør være mere robust. Check. Ny tegning på vej :-)

useless useless sagde:
Hvad er formålet med nedadvinklingen udover at skabe en vandtæppe, når det regner?
En del beskyttelse mod vejret og en del at holde lav profil. Kommunen er ikke helt informeret om mine planer om at opstille et læskur i deres skov 😬

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
useless useless sagde:
Man kan/bør jo bygge en væg mod vinden.

[billede]
Mmm, men 2x2m giver ikke så meget prutmån.
Tagrende måske kunne være noget? 😀

oshu oshu sagde:
Almindelige grænsestolper, hvad er det?
Runde stammer, hvis du skal købe dem, skal du nok lede efter gärdsgårds virke, men det naturlige, når man bygger et enkelt læskur, er jo at bruge materialer fra stedet og ikke købe savede og høvlede reglar.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
oshu oshu sagde:
Mmm, men 2x2m giver ikke så meget prutmån.
Træk så taget ud en eller enogethalvt meter foran åbningen

• Synes
oshu
  • Laddar…
oshu oshu sagde:
En del beskyttelse mod vejr og en del at holde en lav profil. Kommunen er ikke helt informeret om mine planer om at opstille et læskur i deres skov 😬
Ulovlig fældning er ikke noget jeg anbefaler.

I mine øjne ville en konstruktion af 2*4 være mere iøjnefaldende end granstænger

• Synes
skogaliten
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Ulovlig fældning er ikke noget, jeg anbefaler.

I mine øjne ville en konstruktion af 2*4 være mere iøjnefaldende end granslanor
Ingen ulovlig fældning er planlagt 😊
Men selvom jeg fik fat i granslanor, giver de (nok) ikke tætte vægge, hvilket et læskur skal have.
Men du har helt ret. Min klods vil blive iøjnefaldende, så håbet er, at selvom den bliver opdaget, vil den virke så harmløs, at opdageren vil afstå fra at rapportere den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.