Jeg er i gang med at tage frem pudset i min stue. Under generationer af tapet er den skadet nogle steder, kan man lægge ny puds på, selvom skaden ikke er så dyb som ned til vassen, dvs. hæfter den alligevel? Derefter undrer jeg mig over, om nogen kender til, hvad man forsegler puds med uden at det ændrer farven?

Taknemmelig for svar!

kør på gipsputs, råsmidigt og puds med indendørs, hæfter godt og du kan bygge dybt..

Gipsplet siger jeg også. Glem bare ikke at fugte de gamle skader med vand, før du spartler på gipspletten. Normalt behøver du ikke forsegle den gamle plet på anden måde end at grundmale den. For jeg antager ud fra dit spørgsmål, at du havde tænkt dig at male væggen?

Antager at gipsmørtel er hvidt? Jeg har tænkt mig at beholde mørtlen som overflade, dog slibe den for at få en jævn, grå tone men samtidig bevare mørtlens rå karakter som kontrast til sokler, vinduesnicher osv. Det er altså det, der gør det hele en smule udfordrende. Jeg har hørt om en slags voks, som man tilsyneladende behandler fritlagte murstensvægge og lignende med indendørs, kan det passe? Takker for hurtige svar ellers!

I så fald primer du væggene. Let at bruge, bare bland op med lidt vand og plask på med en blød børste. Men det kan blive lidt træls ved reparationerne som du siger. Du vil nok ikke finde noget at reparere med som ikke giver en farveændring. Selv nylagt kalkmørtel (for det er det, du nu har i væggene) vil give en farveændring.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.