Lidt baggrundsinfo:
Da vinduerne skulle udskiftes, blev vi overtalt til at lade håndværkerne montere de nye vinduer i den gamle karm (de skulle være så meget bedre).

Problemet var bare, at den gamle karm ikke var tæt mod huskroppen, hvilket man kan se på billedet.
Gammel vinduesramme med utæthed mod husmuren, afsløret af åbning bag målebåndet.
Har samme problem rundt om hele den gamle karm. På samtlige vinduer.

Har forsøgt at løse problemet ved at bruge skum fra ydersiden, men det er trods det ikke helt tæt.

Så for at løse problemet én gang for alle og få det helt tæt havde jeg tænkt at formindske vinduesåbningen tilpasset de nye vinduer.

Dvs. ud med de nye vinduer og erstatte den eksisterende/gamle karm med en pladssnekret kasse,
tilpasset efter huskroppens dybde. Selvsagt har jeg tænkt at fylde "kassen" med isolering.
Kassen tænkte jeg derefter at skumme og skrue fast, efter at alle de ødelagte mursten er fjernet.

Men overvejelserne går på valget af materiale?

Lige nu tænker jeg sådan her:
Det bliver to plader med trælister imellem.

Den plade, der skal sidde nærmest vinduet, havde jeg tænkt at bruge 18 mm krydsfiner, evt. med en 20 mm bræt el lignende limet/skruet på indersiden, hvor vinduet skal skrues fast,
for at få bedre holdbarhed.

Pladen nærmest huskroppen overvejer jeg, om man kunne bruge en 16 mm spånplade,
da jeg har en hel del af sådanne plader, deraf overvejelserne.
Men er også lidt betænkelig, da spånplade ikke modstår fugt særlig godt.

Eller er det sikrest at bruge 18 mm krydsfiner her også.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.