Jeg skal snart skifte tag på huset og tænkte på at forlænge tagudhænget, men er lidt usikker på, hvor meget jeg skal bygge det ud! Jeg har allerede forlænget tagefoden på langsiderne af huset - der byggede jeg så det blev ca. 45-50 cm fra facade til tagefodsbrættet, dvs. ekskl. tagrende.
Men nu gælder det kortsiderne/gavlene på huset.. Skal jeg bygge lige så stort udhæng der, eller hvad tror I vil se pænest ud? Plejer man at have lige så langt udhæng på gavlene som på langsiderne, eller kortere/længere?
Tror I at ca. 45 cm bliver passende udhæng på kortsiderne også?
Det er en 1.5-plans trævilla btw..
Taknemmelig for tips!
Men nu gælder det kortsiderne/gavlene på huset.. Skal jeg bygge lige så stort udhæng der, eller hvad tror I vil se pænest ud? Plejer man at have lige så langt udhæng på gavlene som på langsiderne, eller kortere/længere?
Taknemmelig for tips!
Samme mål fungerer godt, 45cm er et godt mål. Måske spiller størrelsen på huset en rolle for hvordan proportionerne ser ud, men på vores hus fungerer 47cm fra panelbræt - yderside vindskive / yderside tagbræt godt. Det er ca. 5m bredt og 12m langt.vollerys sagde:Jeg skal snart skifte tag på huset og tænkte at benytte lejligheden til at forlænge udhænget, men er lidt usikker på hvor meget jeg skal bygge det ud! Jeg har allerede forlænget tagfoden på langsiderne af huset - der byggede jeg så det blev ca. 45-50 cm fra facade til tagfodbrædt, dvs. ekskl. tagrende.
Men nu gælder det kortsiderne/gavlene på huset.. Skal jeg bygge lige så stort udhæng der, eller hvad tror I bliver pænest? Plejer man at have lige så langt udhæng på gavlene som på langsiderne eller kortere/længere?
Taknemmelig for tips!

Jeg har forlænget fødderne og tagudhænget, så de har samme mål (ca. 45 cm). Prøvede med flere forskellige mål, men syntes, at 45-50 cm så bedst ud, man vil jo ikke have, at det skal se ufuldstændigt ud, og heller ikke som om man har sat en hat på huset... 
Klik her for at svare