J justusandersson sagde:
Det tror jeg også men jeg undgår at rette når det ikke er nødvendigt. Vedhæftede, skala, skitse viser hvordan du kan gøre.
[billede]
Jeg tror jeg går med det forslag. Hvordan ville du skrue 45x95 med 95x95 henholdsvis 45x95 med bærende bjælke? Gennemgående skrue med vognbolt eller almindelig lidt kraftigere træskrue eksempelvis 6x90?

Ville du have limet med denne løsning?

Vognbolt tror jeg er bedst. Lim stiver op men føles ikke helt nødvendigt her.

Når jeg beregner på dimensioner for tagkonstruktionen på svensk træ, siger den, at det ikke fungerer med 4 stk. 95x95 stolper i forkant på taget, som går ud 3,5 meter fra facade og er 490 meter bred. Stolperne hjælper også med at bære gulvkonstruktionen.

Terrassen er opbygget med nedgravede stolper med maksimalt 170 cm mellem. Den inderste bærelinje er fastgjort i husets fundament.

Bærelinjerne er 45x195 (rød på tegning) Derefter sidder der skrue-regler på 60 cc i 45x170.

Burde de 4 stk. 95x95 stolper ikke være tilstrækkelige for taget, hvis det fastgøres i facade? Hvilke dimensioner på øvrige tagkonstruktionen ville være passende? (Gerner anvende konstruktionsvirke, hvis det er muligt)

Snøzone 1,5. Tagtype bliver kanalplast ca. 20 mm.

Se tegning, hvor det stiplede område er tænkt som tag.

• Ritning af terrassekonstruktion med dimensioner og støtteposter markeret. Streget område viser planlagt tag på 3,5m fra facade og 490m bredt.
  • Synes
Vattenkärlet
  • Laddar…
Det er et urimeligt resultat. Skal se om jeg kan regne på det lidt senere i dag.

J justusandersson sagde:
Det er et urimeligt resultat. Skal se om jeg kan regne på det lidt senere i dag.
Tak, værdsætter det! For at præcisere, så er tanken altså, at taget kun fastgøres til huset og så i en bæreline/hammarband længst ud ovenpå de fire stolper i yderkanten

Skal jeg være ærlig, havde jeg skiftet stolperne. Tag en ad gangen og støt op under bjælken, så bliver det ikke noget stort arbejde at skifte. Ville ikke tro, at du taber hverken meget tid eller penge ved at skifte dem, hvis du tænker lidt over det på forhånd...

En rumshøj 95x95 stolpe af C 14 klasse klarer en last på 25 kN (ca 2500 kg) hvis den er ustaget. I dit tilfælde ligger max taglast snarere rundt 5 kN.

J justusandersson sagde:
En rumshøj 95x95 stolpe af C 14 klasse klarer en belastning på 25 kN (ca 2500 kg) hvis den er ustøttet. I dit tilfælde ligger max tagbelastning snarere omkring 5 kN.
Ok, og hvis jeg lægger kanalplast, som skal have ca. 120cm cc mellem tagbjælker, hvilke bjælker skal jeg så vælge? De bliver altså ca. 350cm lange

Mindste limtræsdimension, du kan bruge, er 42x225. Ønsker du en lavere bjælke, kan du vælge 78x180.

• Synes
Villa1949
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Mindste limtrædimension, du kan bruge, er 42x225. Vil du have en lavere bjælke, kan du vælge 78x180.
Tak så meget for al hjælp. Gætter på, at jeg som hammarband/bærline klarer mig med konstruktionsvirke 45x170 både på stolperne og på huset?

Det er nok.

J justusandersson sagde:
Det räcker.
Kan jeg tage mindre?

Så må man regne mere nøjagtigt på det. Tagbjælkerne havner jo på lidt forskellige afstande fra de forreste søjler.

J justusandersson sagde:
Mindste limtrædimension du kan bruge er 42x225. Hvis du vil have en lavere bjælke, kan du vælge 78x180.
Skal jeg lægge tagbjælkerne ovenpå hammarband/bærelinjen til taget i forkanten, eller kan jeg fastgøre dem i samme højde som hammarbandet? Hvordan laves en sådan fastgørelse uden at miste for meget bæreevne.

Det kræver ordentlige beslag. Ev. skal du lade en smed/mek værksted fremstille sådanne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.