J justusandersson sagde:
Det räcker.
Havde det været bedre at tage 42x180 som forreste bærende bjælke til taget og som bærende bjælke ved husvæggen til taget end 45x170? Hvilket tåler mest vægt?

Plejer man at tage nogle af de bærende bjælker i trykimprægneret?

Limtræ 42x180. Man bruger ikke trykimprægneret når træet er vejrsikret.

J justusandersson sagde:
En rumshøj 95x95 stolpe af C 14 klasse klarer en last på 25 kN (ca 2500 kg) hvis den er ustaget. I dit tilfælde ligger max taglast snarere omkring 5 kN.
Så det er ikke noget problem at bruge stolperne i konstruktionsvirke (95x95) selvom de skal bære hele taget og dele af gulvkonstruktionen? Kunne have skiftet dem ud med limtræ, men det er svært at finde stolper i limtræ, der er imprægnerede.

Jeg bliver lidt bekymret, når jeg læser om 95x95 imprægneret konstruktionsvirke, at de ikke må bruges i bærende konstruktioner.

V Villa1949 sagde:
Blir lidt bekymret når jeg læser om 95x95 imprægnerede konstruktionsvirke at de ikke må anvendes i bærende konstruktioner.
Det er mest en formel indvending eftersom de ikke er styrkeklasset. Man må forsøge at vurdere deres styrkeklasse. Er de nogenlunde ligevoksede og uden knaster bør det ikke være et problem. Det bør fremgå hvilken træsortrering de tilhører. Det giver også vejledning.

Ja, jeg har ikke fundet nogen mærkning, men har heller ikke nogen god idé til andet materiale til stolpe, så jeg håber, det vil holde. Vil gerne have imprægneret, når den er så tæt på jord i soklen. De imprægnerede, jeg fandt til en rimelig pris i lamineret træ var 3 meter, hvilket er for kort. Desuden sidder disse allerede på plads, så jeg vil ikke skifte dem, medmindre det er nødvendigt.

Under alle omstændigheder byggede jeg i dag en prototype på forlængelsen, hvor bæringen kommer op ca. 17 cm, hvilket føles helt okay. Jeg tror, jeg nøjes med det. Håber det bliver stabilt. Den liggende bæring bliver i lamineret træ og skal erstatte den liggende regel på billederne.

• En træstolpe med en tværgående bjælke, en del af en konstruktion eller en prototyp af en bærende forlænger, hvor bjælken hæver sig ca. 17 cm.
  • Trækonstruktion med lodret stolpe og vandret bjælke i have, omgivet af træer og et hus i baggrunden. Prototypen er del af et byggeprojekt.
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
Fandt dette billede fra Martinsson.se, ville det have været fornuftigt at bruge sådan et bræt for at stabilisere konstruktionen og gøre den stærkere på for- og bagside, måske af 34x95? Hvor langt op og ned skal det i så fald gå?

Tænker at det måske er et godt alternativ til beslag, som alligevel gør konstruktionen stærk, eller er det unødvendigt? Synes de skråt afskårne kortsider så godt ud.

• 3D-diagram fra Martinsson.se viser en infästning mellem en balk og pelartopp i gul og rød farve. Tekst omhandler teknisk infästning.
Hvis nogen undrer, så endte det med, at jeg skiftede stolperne ud med imprægneret limtræ 90x90, som jeg lod tørre et par måneder i kælderen, inden jeg malede og derefter monterede dem.

Jeg måtte fjerne lidt terrassebrædder, ellers gik det ok. Bortset fra stolpen ved trappen, som var besværlig og tog lang tid, da alt sad sammen.

Tak for alle tips.

Jeg turde dog ikke skære dem af, inden jeg monterede dem, så det mangler, før jeg lægger bæringslinjen op.

• Træterrasse under opbygning med nye limtræstolper 90x90 mm foran et grønt hus i sneklædt landskab.
  • En træterrasse med sne, set fra et vindue. Nye limtræstolper er monteret langs kanten, og der er et sæt trapper i forgrunden.
  • Snedtre mot hus med nyinstalleret hvid stolpe af impregneret limtræ på snedækket terrasse, sne på jorden og træer i baggrunden.
  • Synes
AndersF87 og 4 andre
  • Laddar…
Opfølgning

• Hus med veranda i træ, omgivet af grønne planter og møbleret med et sort bord og stole, baggrund med træ og bil.
  • Synes
AndersF87 og 4 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.