23,655 læst ·
37 svar
24k læst
37 svar
Forlænge 90x90 stolpe
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Limtræ 42x180. Man bruger ikke trykimprægneret når træet er vejrsikret.
Så det er ikke noget problem at bruge stolperne i konstruktionsvirke (95x95) selvom de skal bære hele taget og dele af gulvkonstruktionen? Kunne have skiftet dem ud med limtræ, men det er svært at finde stolper i limtræ, der er imprægnerede.J justusandersson sagde:
Jeg bliver lidt bekymret, når jeg læser om 95x95 imprægneret konstruktionsvirke, at de ikke må bruges i bærende konstruktioner.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er mest en formel indvending eftersom de ikke er styrkeklasset. Man må forsøge at vurdere deres styrkeklasse. Er de nogenlunde ligevoksede og uden knaster bør det ikke være et problem. Det bør fremgå hvilken træsortrering de tilhører. Det giver også vejledning.V Villa1949 sagde:
Ja, jeg har ikke fundet nogen mærkning, men har heller ikke nogen god idé til andet materiale til stolpe, så jeg håber, det vil holde. Vil gerne have imprægneret, når den er så tæt på jord i soklen. De imprægnerede, jeg fandt til en rimelig pris i lamineret træ var 3 meter, hvilket er for kort. Desuden sidder disse allerede på plads, så jeg vil ikke skifte dem, medmindre det er nødvendigt.
Under alle omstændigheder byggede jeg i dag en prototype på forlængelsen, hvor bæringen kommer op ca. 17 cm, hvilket føles helt okay. Jeg tror, jeg nøjes med det. Håber det bliver stabilt. Den liggende bæring bliver i lamineret træ og skal erstatte den liggende regel på billederne.
Under alle omstændigheder byggede jeg i dag en prototype på forlængelsen, hvor bæringen kommer op ca. 17 cm, hvilket føles helt okay. Jeg tror, jeg nøjes med det. Håber det bliver stabilt. Den liggende bæring bliver i lamineret træ og skal erstatte den liggende regel på billederne.
Fandt dette billede fra Martinsson.se, ville det have været fornuftigt at bruge sådan et bræt for at stabilisere konstruktionen og gøre den stærkere på for- og bagside, måske af 34x95? Hvor langt op og ned skal det i så fald gå?
Tænker at det måske er et godt alternativ til beslag, som alligevel gør konstruktionen stærk, eller er det unødvendigt? Synes de skråt afskårne kortsider så godt ud.
Tænker at det måske er et godt alternativ til beslag, som alligevel gør konstruktionen stærk, eller er det unødvendigt? Synes de skråt afskårne kortsider så godt ud.
Hvis nogen undrer, så endte det med, at jeg skiftede stolperne ud med imprægneret limtræ 90x90, som jeg lod tørre et par måneder i kælderen, inden jeg malede og derefter monterede dem.
Jeg måtte fjerne lidt terrassebrædder, ellers gik det ok. Bortset fra stolpen ved trappen, som var besværlig og tog lang tid, da alt sad sammen.
Tak for alle tips.
Jeg turde dog ikke skære dem af, inden jeg monterede dem, så det mangler, før jeg lægger bæringslinjen op.
Jeg måtte fjerne lidt terrassebrædder, ellers gik det ok. Bortset fra stolpen ved trappen, som var besværlig og tog lang tid, da alt sad sammen.
Tak for alle tips.
Jeg turde dog ikke skære dem af, inden jeg monterede dem, så det mangler, før jeg lægger bæringslinjen op.
Klik her for at svare