er der en korrekt måde at forlænge en stående 90x90 imprægneret stolpe uden at miste for meget bæreevne?

Stolperne skal gå op og bære en altantag i forkant. Helst vil jeg ikke bruge synlige beslag, medmindre det er nødvendigt, da stolperne bliver synlige.

Spørger fordi jeg har fortrudt mig og nu overvejer at bygge altantaget (plast) 20-40 cm højere end jeg tidligere havde planlagt, for at det ikke skal føles indelukket fra indersiden af huset, da altangulvet ligger lidt lavere end gulvet inde i huset.

• Træterrasse med lodrette træstolper, der rager op over terrassens overflade. Baggrund inkluderer træer og en nabos hustag under en molnig himmel.
Svært at gøre det flot og "usynligt". Det vil nok blive lige så store omkostninger og arbejde som at skifte stolperne ud.

• Synes
Buildgates og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Svært at gøre det pænt og "usynligt". Det bliver nok lige så store omkostninger og arbejde som at skifte stolperne.
Hvis man ikke skal gøre det usynligt, hvordan gør man så?

Omkostningerne for stolperne kunne jeg have taget, men stolperne går ned til plinte og de samme stolper bærer terrassegulvet. Så det føles meget besværligt at skifte stolperne.

Havde dette været en god løsning? Da ville jeg i det mindste have fået den op 17 cm. Oprindelig stolpe i grønt

• Diagram af en stolpekonstruktion med grøn basis, tilføjet sektion markeret "fremre bärlina 45x130" og "45x90", øger højden med 17 cm.
Så kan du selvfølgelig gøre.

J justusandersson sagde:
Så kan du givetvis göra.
Så bra. Og du tror ikke det bliver en svag konstruktion? Så har jeg det som et godt alternativ.

Så er mit andet forslag som dette billede, fordelen ved det alternativ er, at jeg kan bygge på så meget som jeg vil. Hvad tror du om det?

• Diagram af træbjælker med målene 45x170 og 45x90 markeret, viser samling med grøn farve.
Jeg tror mere på alternativ 1. Du bør tegne i målestok, når du laver denne type skitser. Ellers snyder man sig selv.

Jeg må indrømme, at jeg har misforstået dine skitser. 45x90 er altså stående reglar?

J justusandersson sagde:
Jeg må indrømme, at jeg har misforstået dine skitser. 45x90 er altså stående reglar?
Ja præcis

Rettelse. Stolperne som sidder er sikkert 95x95 og de stående på tegningen er tænkt at være 45x95

Det tror jeg også, men jeg undgår at rette, når det ikke er nødvendigt. Vedhæftede, skaleret, skitse viser, hvordan du kan gøre.
Skalenlig skitse, der viser et samlingspunkt mellem en vertikal bjælke og en horisontal plade.

• Synes
Gramse69 og 3 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det tror jeg også, men jeg undgår at rette når det ikke er nødvendigt. Bifogade, skalenliga, skiss viser hvordan du kan gøre.
[billede]
Tak for skitsen. Præcis som mit forslag 1, bare meget pænere tegning. Ser godt ud.

Synes du, at jeg skal lime også? Hvilken type lim plejer man i så fald at bruge? Jeg sætter pris på dine svar. Tak

Mats-S
Alternativt, stærkere og type flottere synes jeg;
Beklæd stolperne med 95mm/145mm brædder, indenfor beklædningen laver du samlingen som aldrig vil være synlig.
Grovere stolper er altid flottere, det får du med i købet med denne løsning ;-)

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Det er den usynlige løsning, jeg tænkte på. Det bliver stærkt og flot, hvis du limer, men det indebærer en del arbejde og omkostninger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.