Jeg har lige sat brandgips op i loftet i en uopvarmet garage. Jeg brugte almindelig blankforzinket gipsskrue. Nu i bagklogskabens lys har jeg indset, at sådan en skrue ikke er egnet til brug i et uopvarmet rum, og at jeg i stedet burde have brugt specielle gipsskruer til udendørs brug.
Spørgsmålet er, hvad konsekvenserne af denne fejl bliver? Fornuftigvis vil skruerne ruste, så gipsen før eller siden vil falde ned. Spørgsmålet er, hvor lang tid det vil tage? Handler det om 25 år, 50 år, eller 100 år?
Hvis det er så fugtigt, at blankforzinket skrue ruster, så er det nok ret meget andet, der er mugnet sammen samtidig, så hvis dit tag falder ned, er det ikke fordi skruen er rustet væk.
Det bør hovedsageligt være tale om overfladerust, men det afhænger af, hvor fugtigt det er. Dvs hvor mange timer per år med RH>60%, og sandsynligvis en "accelerationsfaktor" for hver 10% over 60%.
Så, tidsmæssigt kan det kun blive en grov estimering af, hvor længe det holder: >25 år - <100 år. Skrue er normalt altid svagere end tilsvarende søm og modstår derfor ikke rust lige så længe.
Så, hvis du vil sikre taget for lang tid fremover, så er det vel bare at købe skruer til udendørs gips og skrue imellem de eksisterende skruer. Eller som foreslået, at sænke luftfugtigheden (<60% RH).
Det er irriterende, hvis man vil male, da rusten skal patineres for ikke at gå igennem malingen. (Rigtig alkydoliemaling, dvs ikke vandbaseret, fungerer fint til at patinere med, og sandsynligvis også shellak.)
Kan vel tilføje, at selvom skruehovederne patineres, vil skruerne ruste i tidens løb, da de vil fortsætte med at ruste i overgangen mellem gipsplade og bræt/latte/regel. Løsningen er en varmere og tørrere garage. Dvs RH <60% også over gipspladerne.
Jeg gør sådan, at jeg skruer skruer til udendørs brug mellem de eksisterende skruer.
At holde garagen opvarmet eller affugtet er ikke en mulighed med dagens elpriser.
Hvad angår maling, tror jeg, at jeg lægger et lag Hagmans Rostskyddsprimer på skruehovederne, og derefter maler med alkydoliefarve. Det burde vel kunne fungere?
Jeg synes, det er mærkeligt egentlig, at blankforzinket skrue fungerer dårligt i ikke-opvarmede rum. Vi har blankforzinket skrue og søm, der har ligget i åbne æsker i en uopvarmet landbrugsbygning i sikkert 40 år. De er stadig blanke og fine (i modsætning til almindelig blank trådsøm, som er rustet en del). Men det er måske værre, hvis skruen er skruet ind i noget? Min erfaring er dog, at når man tager en gammel blank trådsøm ud, som har været halvt banket ind i træ, så er den mindre rusten, der hvor den har været i træet. På loftet over garagen findes der blank trådsøm, som nok er omkring 60 år gammel, og kun har et tyndt lag overfladerust. Der findes også klipsøm, som burde være endnu ældre, og også kun har overfladerust. Burde ikke blankforzinket skrue ruste mindre end almindelig blank trådsøm?
Borde ikke blankforzinket skrue ruste mindre end almindelig blank søm?
Det kan man synes, men måske er det forskellige stålkvalitet til søm hhv. skrue. Det kan forklare, at de ruster anderledes.
Elforzinkning er til indendørs brug, og findes i forskellige tykkelser. Jo tykkere lag, desto mere modstandsdygtig mod rust. Det er sådanne egenskaber (kvalitet), der kan variere fra en producent til en anden.
Min fornemmelse siger, at det meste mtrl før var grovere og mere solidt. Bl.a. på grund af dårligere kontrol i fremstillingsprocesserne, så man havde brug for større marginaler.
Jeg har lige sat brandgips op i loftet i en uopvarmet garage. Jeg brugte almindelig blankgalvaniseret gipsskrue. Nu efterfølgende har jeg forstået, at sådan en skrue ikke egner sig til brug i et uopvarmet rum, og at jeg i stedet burde have brugt særlig gipsskrue til udendørs brug.
Spørgsmålet er, hvad konsekvenserne af denne fejl bliver? Med rimelighed vil skruen ruste, så gipsen før eller senere falder ned. Spørgsmålet er, hvor lang tid det vil tage? Handler det om 25 år, 50 år, eller 100 år?
Mvh,
Kaj
Det vil ikke blive nogen konsekvenser overhovedet. Skruen vil med rigelighed overleve garagen
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.