Jag har byggt med takstolar ungefär enligt bild, tanken var att ha ett kallförråd på vinden. Men så slog det mig att kanske kunde fördela isoleringen på både tak och golv, sett från vindsutrymmet och få ett lite varmare vindsutrymme. Alltså istället för att höja golvet så lägga den volymen i taket istället, där takstolarna ändå redan tar platsen.

Kan man göra så? Eller bör man...?

Takstolskonstruktion med pilar, illustrerer mulige isoleringspunkter og placering af takstolar til potentiel opbevaring på loftet.

Min første tanke er, at hvis du isolerer oppe i taget, så vil rummet jo blive varmere, dermed vil du have varm luft, som bevæger sig ind i isoleringen og køles ned, når den nærmer sig ydertaget. Den varme luft indeholder mere fugt end kold, og således får du kondens på ydertagets inderside.

Så enten skal isoleringen, du sætter i taget, være tæt, så luft ikke kan vandre udad, eller så skal man have en spærring, typisk plastfolie, som forhindrer luften i at bevæge sig. Jeg har set sådan noget sprøjteisolering, som de sprøjter op mellem tagbjælkerne, og jeg mistænker, at den er så tæt, at det måske virker, men jeg ville ikke sætte almindelig glasuld eller lignende. Så jeg ville nok være forsigtig med at prøve, medmindre du får svar fra nogen, der VED en bestemt metode, som virker godt.

Mja altså, jeg vil jo ikke have eksponeret isolering i rummet, naturligvis skal der op plader på alle flader. Luftspalte mod ydertaget, osv.

Jeg udtrykte mig måske uklart. Spørgsmålet er egentlig, om man kan medregne tykkelsen af isoleringen, selvom man deler den op på to steder med et loftsrum imellem. Lige så godt som 380 mm i gulvet, kan jeg vælge at have 245 mm i gulvet og 135 mm i loftet?

• Synes
Tomtom79
  • Laddar…
Isoleringsmæssigt bliver det jo det samme. Det tricky bliver vel, hvordan man skal få lavet en luftspalte og ventilationen af denne. Luftspalten ender jo ofte oppe på dette loft og udluftes gennem gavlene. Men det kan sikkert løses, hvis man bare vil!

Luftspalten skal vel være ukompliceret: Noget liste og en masonitplade fra spånstoppet op til mønningen og ventiler ud under teglene tænker jeg. Der findes jo noget de kalder mögelstopper, de måske kan bruges ved mønningen.

Strip Strip sagde:
Luftspalten skal vel være ukompliceret: Nogle lister og en masonitplade fra spånstoppet op til kippen og ventiler ud under teglene tænker jeg. Der findes jo noget de kalder mögelstopper, måske kan de bruges ved kippen.
Ja, man må vel på en eller anden måde have en kanal øverst som luftspalterne ledes til og så lede luften ud der. Måske går det med sådan nogen under teglene. Alternativt at man har en mindre "vind" øverst som eldes mod gavlene, men så æder den jo lidt lofthøjde.

Post gerne billeder af hvordan løsningen bliver! Interessant problem det der.

Du tænker helt rigtigt!
Da vi byggede, lavede vi en såkaldt klimavind.
Vi har 290 mm glasuld-isolering i mellemlaget og 100 mm cellplast ovenpå råsponten,
altså tilsammen 390 mm isolering opad. Vinden er uventileret.
Det er nu 3,6°C ude og >95% RH, på vinden (uopvarmet) har vi 7,8°C og 66% RH.
Nede i boligen har vi 22°C 28% RH (hvilket egentlig er for tørt). Opvarmning LLVP.

Måske ikke lige så let at arrangere når det er færdigbygget. Men se her:
https://www.byggahus.se/forum/threads/takisolering-utvaendigt-med-cellplast.31475/#post-3160950

• Synes
Tomtom79
  • Laddar…
Sidder jeres diffusionsspærre i boligarealet, under klimattaget og nævnte isolering?

Strip Strip sagde:
Sidder jeres diffusionsspærre i boligområdet, under klima tagrummet og nævnte isolering?
Svar ja. Vi har plastfolien oven over det lette panel i "undervåningens" loft.

Hvordan løser man luftspalten i de rum, der ikke slutter i tagfoden? Jeg har byggeriet i vinkel, så ved rendevinklen er det jo tæt...
Kunne man sætte en ventil også i nederkanten?

• Synes
Jonte87
  • Laddar…
Ja, det må man kunne gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.