15,817 læst ·
25 svar
16k læst
25 svar
Forbrug finja finbeton.
Lejlighedsfixer
· Dalarna
· 24 indlæg
Men Slipsats koster vel næsten lige så meget som flydespartel, hvilket koster 4 gange så meget som finbeton.
I så fald kan jeg støbe alt med flydespartel lige så godt?
I så fald kan jeg støbe alt med flydespartel lige så godt?
Skal du slippe så billigt som muligt, så køb nogle sække standardcement hos Byggmax. På vej hjem tager du en læs støbesand fra grusgraven med. Når du først er hjemme, så spørg i nabolaget, hvem der har en orange tombola, som du kan låne.
Bland ifølge opskrift, og du har et gulv for et par hundrede. Max.
Tørretiderne må du leve med, men det bliver billigst. Færdigblandet beton i sæk er jo apedyrt, og indeholder mest sand.
Bland ifølge opskrift, og du har et gulv for et par hundrede. Max.
Tørretiderne må du leve med, men det bliver billigst. Færdigblandet beton i sæk er jo apedyrt, og indeholder mest sand.
Bygger Henke:
Vi har nogle scenarier at tage stilling til (flydespartel, beton, slidlagsbeton). Jeg antager, at du mener, det er lige så dyrt at købe færdigblandet beton som at købe cement og den rigtige slags ballast fra grusgraven. Jeg hævder, at det er billigere at blande selv.
Færdig beton:
16 sække færdigblandet finbeton = 16 x 39.95 = 639.20 kr
Blande selv:
4 sække cement = 4 x 43,95 = 175,80
180 liter grus 0-8 mm
160 liter sten 8-16 mm
Gruset og stenen kan du få på en trailer. I Stockholm koster en trailer 300 kr. Ved at grus og sten er billigere andre steder i Sverige
Summa: 475,80
Man sparer således 163,40 på at blande selv kontra færdig beton i det aktuelle tilfælde. Ingen kæmpepenge selvfølgelig.
Bygger Henke:
Hvis man kigger på indholdet i en betonsæk - hvad indeholder den så ifølge dig rent volumemæssigt? Weber (tidligere Maxit) siger, at en sæk finbeton indeholder 70-80 % sand.
Vi har nogle scenarier at tage stilling til (flydespartel, beton, slidlagsbeton). Jeg antager, at du mener, det er lige så dyrt at købe færdigblandet beton som at købe cement og den rigtige slags ballast fra grusgraven. Jeg hævder, at det er billigere at blande selv.
Færdig beton:
16 sække færdigblandet finbeton = 16 x 39.95 = 639.20 kr
Blande selv:
4 sække cement = 4 x 43,95 = 175,80
180 liter grus 0-8 mm
160 liter sten 8-16 mm
Gruset og stenen kan du få på en trailer. I Stockholm koster en trailer 300 kr. Ved at grus og sten er billigere andre steder i Sverige
Summa: 475,80
Man sparer således 163,40 på at blande selv kontra færdig beton i det aktuelle tilfælde. Ingen kæmpepenge selvfølgelig.
Bygger Henke:
Hvis man kigger på indholdet i en betonsæk - hvad indeholder den så ifølge dig rent volumemæssigt? Weber (tidligere Maxit) siger, at en sæk finbeton indeholder 70-80 % sand.
Senest redigeret:
ja fin beton mer fin matriall
grov beton mer grov matriall
FRÅGOR om det?
forsøger bare at gøre det let
skal vi tage det i henhold til min klasse 2 uddannelse?
nok kan jeg opregne hvor meget filler, sand, sten "cement" der er i beton, også lidt andre tilsætningsstoffer
grov beton mer grov matriall
FRÅGOR om det?
forsøger bare at gøre det let
skal vi tage det i henhold til min klasse 2 uddannelse?
nok kan jeg opregne hvor meget filler, sand, sten "cement" der er i beton, også lidt andre tilsætningsstoffer
Senest redigeret af en moderator:
Bygger Henke. Hvad er din anbefaling til trådstarteren?
Ville du anbefale, at denne støber rørerne ind med beton, slip-sats eller flydespartelmasse alternativt snabbflyt?
Jeg ville nok selv have stået og blandet beton - mest af gammel vane.
Spørgsmål til trådstarteren:
Hvad har du som underlag? Ville EPS-cement fungere?
http://www.epscement.com/?sid=44
Ville du anbefale, at denne støber rørerne ind med beton, slip-sats eller flydespartelmasse alternativt snabbflyt?
Jeg ville nok selv have stået og blandet beton - mest af gammel vane.
Spørgsmål til trådstarteren:
Hvad har du som underlag? Ville EPS-cement fungere?
http://www.epscement.com/?sid=44
Senest redigeret:
Lejlighedsfixer
· Dalarna
· 24 indlæg
Jeg bor i en lejlighed og jeg skal fjerne den nuværende letbeton eller hvad det er, som ligger på gulvet så jeg kommer ned ca. 9 cm til betonpladen nedenunder og derefter bygge op.Fasting65 sagde:
EPS-cement tror jeg ikke bliver det bedste da der stod sådan her:
EPSCement fungerer udmærket i kombination med gulvvarme, men gulvvarmesystemet skal lægges ovenpå EPSCementstøbningen.
For EPS ser ud til at have lignende isolerende egenskaber som cellplast jeg tænkte have i bunden. Da tror jeg slangen kommer for højt op. Men tak for tippet alligevel.
Jeg kører nok på det letteste og det jeg har gjort før og ved hvordan man gør. Cellplast, armeringsnet, finbeton og flydespartel.
Jeg troede, du svarede på mit spørgsmål i indlæg nr 21, hvor jeg stillede et direkte spørgsmål til dig om, hvad din anbefaling til trådstarteren var.
Det ville alligevel være interessant for at få et bredere billede af, hvordan man kan løse ovenstående problem, hvis du - byggare henke - gav lidt mere udførlige svar om, hvordan du tænker. Det er jo trods alt et selvbyggerforum, hvor folk ønsker hjælp.
At bare sige, at man ville have brugt en eller anden Ardex mix, fører jo ingen vegne. Hvordan ville du bygge gulvet op fra bunden? Alle fakta omkring konstruktionen findes jo. Eftersom du også synes at være indforstået, kan du jo prøve at give et billede af, hvad materialet koster, og give andre fordele ved at anvende Ardexprodukter.
Det ville alligevel være interessant for at få et bredere billede af, hvordan man kan løse ovenstående problem, hvis du - byggare henke - gav lidt mere udførlige svar om, hvordan du tænker. Det er jo trods alt et selvbyggerforum, hvor folk ønsker hjælp.
At bare sige, at man ville have brugt en eller anden Ardex mix, fører jo ingen vegne. Hvordan ville du bygge gulvet op fra bunden? Alle fakta omkring konstruktionen findes jo. Eftersom du også synes at være indforstået, kan du jo prøve at give et billede af, hvad materialet koster, og give andre fordele ved at anvende Ardexprodukter.
Senest redigeret:
Klik her for at svare