Har nogen andre end mig reflekteret over, at forborede standardkarme tilsyneladende har hullerne siddende 30mm inde fra karmens forkant. Så når døren (når den er lukket) skjuler skruer/plastpropper. Men døre står ofte åbne (bortset fra garderobe og toilet).

Så pointen med, at det bliver skjult af døren, føles lidt svag. Derimod kommer man langt ud på reglen, når man bygger med dobbelte plader, f.eks. osb og gips.

Hvad er pointen med, at det er forboret dér? Det kunne lige så godt have været midt i karmen, hvor den er "tyk".

Opfølgningsspørgsmål, når man har sat karmhylstre (fra ydersiden) og justeret karmen ind, skal man være så omhyggelig, at skruen rammer midt i hylstret. Ellers risikerer karmen at glide væk. Findes der et trick her? Eller kan man bruge karmboret for at få en vejledning til skruen, men kun meget forsigtigt, da man ikke ønsker at køre det ind i hylstret og gøre det sløvt...?

Hvis man bygger indervægge af 45x70 med dobbelte plader, sætter man 45x95 i dørhullet. På den måde får man noget at skrue karmen i. Første lag plader støder man mod 45x95 reglen og det andet sætter man udenpå. Den eneste ulempe er, at det kræver dobbelte regler ved hullet, men det gør også, at de elektriske dåser kommer længere væk fra karmen og ikke kolliderer med dørfoderne.

Jeg plejer aldrig at forbore, når jeg skruer i karmhylstre, men jeg plejer kun at bruge sådanne i beton, teglvægge. I trævægge går det hurtigere med almindelig karmeskruer. Gothia har en karmeskruer, der hedder Framequick, som er suveræn til indvendige døre.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Ok, gode råd med reglarne, lidt sent nu bare :)

Har brugt karmskrue før, men så mange roser karmhylsa, så jeg ville prøve. Så jeg købte det, og så får det blive, er vel lidt indkøring bare...

Framquick var jo smart, justere på skruen i stedet for på hylsan, så slipper man for at bore op alle "halvborede" huller med.

8 døre tilbage nu bare...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.