Hej forummedlemmer,

Jeg har et hjørne i køkkenet på mit gamle torp, hvor der har stået en brændeovn. Nu skal jeg sætte en ældre Husqvarna 3027 ind, men for at passe den ind, har jeg brug for at tilføje en række mursten og mure en "Stos" ind, så forbindelsen mellem brændeovnen og røgkanalen i skorstenen fungerer optimalt.

Jeg er total nybegynder i murerarbejde og undrer mig, om nogen i forumet kan forklare, hvordan jeg trin-for-trin skal gå til værks?

1. En overvejelse jeg har, er for eksempel hvordan jeg får det tæt mellem stos og mur. Er det blot at forsegle med tilstrækkeligt med mørtel rundt om?
2. Et andet spørgsmål er, hvordan jeg får den nye række mursten stabil. Den gamle skorsten er meget ujævn. Skal jeg fylde på med mørtel her for at få en jævn overflade? Hvor tykt kan laget med mørtel være?

Taknemmelig for svar og råd.

• Gammelt køkkenhjørne med murstensvæg, hvor der tidligere har stået en brændeovn. Løse mursten og murværk i dårlig stand med ujævne kanter.
  • Gammelt køkken med vedkomfur ved siden af ufuldstændig mur af røde mursten og synlig røgkanal under installation.
  • Rustik overflade på ældre Husqvarna 3027 køkkenside med synlig rørtilslutning til røgkanal.
  • Gammel Husqvarna vedkomfur med en løs metalstos på toppen, klar til installation i en krog af et gammelt torpkøkken.
  • Gammel murstensvæg med indsats til kobling og ny række mursten i køkkenhjørne, hvor en vedkomfur skal installeres.
  • Mur med røde mursten og metalstykke til røgkanal, del af projekt for installation af Husqvarna 3027 i køkken. Ujævne overflader og jord vises.
  • Mursten og åbning i en ujævn gammel mur i et torpkøkken, planlagt til tilføjelse af ny mursten og indbygning af røgrørsadapter.
  • Røde mursten stablet i et hjørne af et køkken med synlige mursten og rørføring i en gammel mur.
Hej
Hvordan gik det med brændeovnen. Jeg står over for det samme dilemma. Der stod en 3026 der før med sprækket plade og generelt slidt. Havde en 3027 i god stand som reserve.
Men er lidt usikker på, hvordan jeg skal gribe det an.

Hej, desværre kom der noget andet op, så jeg har ikke fikset dette endnu. Overvejer at gøre et forsøg selv ved at fjerne løs mørtel og derefter mure et nyt lag mur.
Hvis det ikke går, bliver det at kontakte en professionel.

Holder dig opdateret 👍

Godt. Jeg er kommet i gang nu. Bruger svindyrt ildfast tyndere mursten for at den skal komme tættere på skorstenen. Skal prøve at mure ind studsen senere i dag. Jeg havde mere jævn skorsten, så jeg behøver ikke lægge så meget mørtel imellem. Har brugt almindeligt c mørtel men går over til ildfast omkring studsen.
Jeg skulle nok have jævnet skorstenen først, med tanke på hvor ujævn din var.
Måske vinkelsliber med diamantskive. Ulempen er, at det ryger og støver så pokkers meget.

• Murstenstable til pejseprojekt, med en delvist restaureret mur og nye, lyse mursten, klar til installation omkring murrøret.
  • Væg med afskallet maling og mursten ved brændeovn, forberedelse til installation af ildfast materiale. Indsats i gang med at forbedre skorstenen.
hvorfor svinedyre ildfaste sten så? Findes jo ingen grund der? De behøver ikke stå tæt mod mursten heller.

Nej det var jo ret unødvendigt. Men jeg ville have komfuret tættere på muren. Tidligere var der et lag med liggende mursten der og derefter fliser mod muren. Nu kommer komfuret tættere, og så skal vi beklæde skorstenen med snydetegl. De kommer til at ligge omtrent mod bagkanten af brændeovnen er det tænkt.

A akby sagde:
Næ, det var jo ret unødvendigt. Men jeg ville have komfuret tættere på muren. Tidligere var der et lag med liggende mursten der og derefter fliser mod muren. Nu kommer komfuret tættere på, og så skal vi beklæde skorstensstocken med fusktegel. De kommer til at ligge nogenlunde mod bagkanten af brændeovnen er det tænkt.
Nu er det muret færdigt. Bliver godt 3 cm fra bagkant til skorstensstocken. Fuskteglet er cirka 2 cm, så enten efterlader jeg en sprække eller finder på noget der. Det var ikke så svært. Man måtte sjaske rundt inden i kraven også, så det blev jævnt og tæt. Og sørge for, at kraven endte i den rigtige højde.

• Væg med nylagt murpuds omkring en murstock og et sort rør, ujævnt påført for tæthed, med teksturerede overflader og spor af fugt.
  • En nymuret mur med slidt overflade, hvor stosen er korrekt monteret og der er en synlig kant af fusketegl og cement.
  • Et groft muret område ved siden af en gammel kogeplade, med en malet og afskallet væg bagved.
Proveldet. Fungerer fint. Sort, gammeldags brændeovn mod rå væg med fliser på gulvet i et nedslidt rum.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Meget inspirerende. Flot! Følger dit råd og anskaffer mig en vinkelsliber for at jævne skorstenen. Tips til et fornuftigt køb, som ikke koster alt for meget?
/Thomas

Tak. Køb en på tilbud eller sådan. Jeg har en B&D enhånds model med 125 mm skive. Så intet bemærkelsesværdigt.
En sådan er god at have til lidt af hvert.
Jeg fjernede emaljen på komfuret med en kort spartel, som jeg bankede på med en hammer. Så beholdt man den sandblæste overflade, der var under
Så gik jeg over med vinkelsliberen og en roterende stålbørste. Og så komfurssort.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.