4,124 læst ·
9 svar
4k læst
9 svar
Forbedre skorsten for gammel Husqvarna 3027
Hej forummedlemmer,
Jeg har et hjørne i køkkenet på mit gamle torp, hvor der har stået en brændeovn. Nu skal jeg sætte en ældre Husqvarna 3027 ind, men for at passe den ind, har jeg brug for at tilføje en række mursten og mure en "Stos" ind, så forbindelsen mellem brændeovnen og røgkanalen i skorstenen fungerer optimalt.
Jeg er total nybegynder i murerarbejde og undrer mig, om nogen i forumet kan forklare, hvordan jeg trin-for-trin skal gå til værks?
1. En overvejelse jeg har, er for eksempel hvordan jeg får det tæt mellem stos og mur. Er det blot at forsegle med tilstrækkeligt med mørtel rundt om?
2. Et andet spørgsmål er, hvordan jeg får den nye række mursten stabil. Den gamle skorsten er meget ujævn. Skal jeg fylde på med mørtel her for at få en jævn overflade? Hvor tykt kan laget med mørtel være?
Taknemmelig for svar og råd.
Jeg har et hjørne i køkkenet på mit gamle torp, hvor der har stået en brændeovn. Nu skal jeg sætte en ældre Husqvarna 3027 ind, men for at passe den ind, har jeg brug for at tilføje en række mursten og mure en "Stos" ind, så forbindelsen mellem brændeovnen og røgkanalen i skorstenen fungerer optimalt.
Jeg er total nybegynder i murerarbejde og undrer mig, om nogen i forumet kan forklare, hvordan jeg trin-for-trin skal gå til værks?
1. En overvejelse jeg har, er for eksempel hvordan jeg får det tæt mellem stos og mur. Er det blot at forsegle med tilstrækkeligt med mørtel rundt om?
2. Et andet spørgsmål er, hvordan jeg får den nye række mursten stabil. Den gamle skorsten er meget ujævn. Skal jeg fylde på med mørtel her for at få en jævn overflade? Hvor tykt kan laget med mørtel være?
Taknemmelig for svar og råd.
Hej, desværre kom der noget andet op, så jeg har ikke fikset dette endnu. Overvejer at gøre et forsøg selv ved at fjerne løs mørtel og derefter mure et nyt lag mur.
Hvis det ikke går, bliver det at kontakte en professionel.
Holder dig opdateret 👍
Hvis det ikke går, bliver det at kontakte en professionel.
Holder dig opdateret 👍
Godt. Jeg er kommet i gang nu. Bruger svindyrt ildfast tyndere mursten for at den skal komme tættere på skorstenen. Skal prøve at mure ind studsen senere i dag. Jeg havde mere jævn skorsten, så jeg behøver ikke lægge så meget mørtel imellem. Har brugt almindeligt c mørtel men går over til ildfast omkring studsen.
Jeg skulle nok have jævnet skorstenen først, med tanke på hvor ujævn din var.
Måske vinkelsliber med diamantskive. Ulempen er, at det ryger og støver så pokkers meget.
Jeg skulle nok have jævnet skorstenen først, med tanke på hvor ujævn din var.
Måske vinkelsliber med diamantskive. Ulempen er, at det ryger og støver så pokkers meget.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
hvorfor svinedyre ildfaste sten så? Findes jo ingen grund der? De behøver ikke stå tæt mod mursten heller.
Nej det var jo ret unødvendigt. Men jeg ville have komfuret tættere på muren. Tidligere var der et lag med liggende mursten der og derefter fliser mod muren. Nu kommer komfuret tættere, og så skal vi beklæde skorstenen med snydetegl. De kommer til at ligge omtrent mod bagkanten af brændeovnen er det tænkt.
Nu er det muret færdigt. Bliver godt 3 cm fra bagkant til skorstensstocken. Fuskteglet er cirka 2 cm, så enten efterlader jeg en sprække eller finder på noget der. Det var ikke så svært. Man måtte sjaske rundt inden i kraven også, så det blev jævnt og tæt. Og sørge for, at kraven endte i den rigtige højde.A akby sagde:Næ, det var jo ret unødvendigt. Men jeg ville have komfuret tættere på muren. Tidligere var der et lag med liggende mursten der og derefter fliser mod muren. Nu kommer komfuret tættere på, og så skal vi beklæde skorstensstocken med fusktegel. De kommer til at ligge nogenlunde mod bagkanten af brændeovnen er det tænkt.
Meget inspirerende. Flot! Følger dit råd og anskaffer mig en vinkelsliber for at jævne skorstenen. Tips til et fornuftigt køb, som ikke koster alt for meget?
/Thomas
/Thomas
Tak. Køb en på tilbud eller sådan. Jeg har en B&D enhånds model med 125 mm skive. Så intet bemærkelsesværdigt.
En sådan er god at have til lidt af hvert.
Jeg fjernede emaljen på komfuret med en kort spartel, som jeg bankede på med en hammer. Så beholdt man den sandblæste overflade, der var under
Så gik jeg over med vinkelsliberen og en roterende stålbørste. Og så komfurssort.
En sådan er god at have til lidt af hvert.
Jeg fjernede emaljen på komfuret med en kort spartel, som jeg bankede på med en hammer. Så beholdt man den sandblæste overflade, der var under
Så gik jeg over med vinkelsliberen og en roterende stålbørste. Og så komfurssort.
Klik her for at svare