Hej forummedlemmer,

Jeg har et hjørne i køkkenet på mit gamle torp, hvor der har stået en brændeovn. Nu skal jeg sætte en ældre Husqvarna 3027 ind, men for at passe den ind, har jeg brug for at tilføje en række mursten og mure en "Stos" ind, så forbindelsen mellem brændeovnen og røgkanalen i skorstenen fungerer optimalt.

Jeg er total nybegynder i murerarbejde og undrer mig, om nogen i forumet kan forklare, hvordan jeg trin-for-trin skal gå til værks?

1. En overvejelse jeg har, er for eksempel hvordan jeg får det tæt mellem stos og mur. Er det blot at forsegle med tilstrækkeligt med mørtel rundt om?
2. Et andet spørgsmål er, hvordan jeg får den nye række mursten stabil. Den gamle skorsten er meget ujævn. Skal jeg fylde på med mørtel her for at få en jævn overflade? Hvor tykt kan laget med mørtel være?

Taknemmelig for svar og råd.

• Gammelt køkkenhjørne med murstensvæg, hvor der tidligere har stået en brændeovn. Løse mursten og murværk i dårlig stand med ujævne kanter.
  • Gammelt køkken med vedkomfur ved siden af ufuldstændig mur af røde mursten og synlig røgkanal under installation.
  • Rustik overflade på ældre Husqvarna 3027 køkkenside med synlig rørtilslutning til røgkanal.
  • Gammel Husqvarna vedkomfur med en løs metalstos på toppen, klar til installation i en krog af et gammelt torpkøkken.
  • Gammel murstensvæg med indsats til kobling og ny række mursten i køkkenhjørne, hvor en vedkomfur skal installeres.
  • Mur med røde mursten og metalstykke til røgkanal, del af projekt for installation af Husqvarna 3027 i køkken. Ujævne overflader og jord vises.
  • Mursten og åbning i en ujævn gammel mur i et torpkøkken, planlagt til tilføjelse af ny mursten og indbygning af røgrørsadapter.
  • Røde mursten stablet i et hjørne af et køkken med synlige mursten og rørføring i en gammel mur.
Hej
Hvordan gik det med brændeovnen. Jeg står over for det samme dilemma. Der stod en 3026 der før med sprækket plade og generelt slidt. Havde en 3027 i god stand som reserve.