4,124 læst ·
9 svar
4k læst
9 svar
Forbedre skorsten for gammel Husqvarna 3027
Hej forummedlemmer,
Jeg har et hjørne i køkkenet på mit gamle torp, hvor der har stået en brændeovn. Nu skal jeg sætte en ældre Husqvarna 3027 ind, men for at passe den ind, har jeg brug for at tilføje en række mursten og mure en "Stos" ind, så forbindelsen mellem brændeovnen og røgkanalen i skorstenen fungerer optimalt.
Jeg er total nybegynder i murerarbejde og undrer mig, om nogen i forumet kan forklare, hvordan jeg trin-for-trin skal gå til værks?
1. En overvejelse jeg har, er for eksempel hvordan jeg får det tæt mellem stos og mur. Er det blot at forsegle med tilstrækkeligt med mørtel rundt om?
2. Et andet spørgsmål er, hvordan jeg får den nye række mursten stabil. Den gamle skorsten er meget ujævn. Skal jeg fylde på med mørtel her for at få en jævn overflade? Hvor tykt kan laget med mørtel være?
Taknemmelig for svar og råd.
Jeg har et hjørne i køkkenet på mit gamle torp, hvor der har stået en brændeovn. Nu skal jeg sætte en ældre Husqvarna 3027 ind, men for at passe den ind, har jeg brug for at tilføje en række mursten og mure en "Stos" ind, så forbindelsen mellem brændeovnen og røgkanalen i skorstenen fungerer optimalt.
Jeg er total nybegynder i murerarbejde og undrer mig, om nogen i forumet kan forklare, hvordan jeg trin-for-trin skal gå til værks?
1. En overvejelse jeg har, er for eksempel hvordan jeg får det tæt mellem stos og mur. Er det blot at forsegle med tilstrækkeligt med mørtel rundt om?
2. Et andet spørgsmål er, hvordan jeg får den nye række mursten stabil. Den gamle skorsten er meget ujævn. Skal jeg fylde på med mørtel her for at få en jævn overflade? Hvor tykt kan laget med mørtel være?
Taknemmelig for svar og råd.
Hej, desværre kom der noget andet op, så jeg har ikke fikset dette endnu. Overvejer at gøre et forsøg selv ved at fjerne løs mørtel og derefter mure et nyt lag mur.
Hvis det ikke går, bliver det at kontakte en professionel.
Holder dig opdateret 👍