Har rum med gammel muret kalkstensvæg (1800 tallet om ikke ældre) hvor tidligere ejer har pudset med cementmørtel og derefter malet med en slags plastikmaling
Dette skal nu blive en lille snedkerværksted, så jeg er begyndt at tage pudset ned, da jeg synes det er frygteligt grimt gjort
Mit problem er, at jeg vil beholde kalkstenen som den er og ikke pudse om
Den gamle mørtel (kalkmørtel?) er dog så blød, at den er mere som presset sand og det støver og falder ned bare man kigger på det

Hvad gøre??
Kan man pudse ordentligt af og forbedre med nyere "fuge"?
Eller kan man bare pudse overfladisk af, forbedre hvor det er nødvendigt og så binde op med olie eller primer?

I værste fald kan jeg overveje at pudse om og male med en beton/kalkmaling, men hvis det går at beholde kalkstenen synlig, er jeg villig til at lægge lidt tid på dette

• Gammel kalkstenvæg med delvist fjernet puds viser rå murværk fra 1800-tallet. Sigtet er at bevare kalkstenen i en snickarbod.
Skal stenene være synlige, som de er nu? Ellers kan man jo lave en lettere grød af kalkmørtel, som man så at sige børster ud og fylder småskaderne med. Men så vil stenene måske ikke være synlige i deres pragt senere. Det bliver jo mere som en slamhvittet væg, hvor man dog kan se, at det er sten. Personligt tror jeg ikke, de har pudset med cementmørtel, det ville have siddet bedre fast eller være faldet af i store flager. Det ser mere ud som kalkmørtel af en eller anden slags.

Jo i værste fald bliver det som du siger at slamme væggen, men jeg vil i så fald male over med en kalkmaling også.

Med tanke på øvrige renoveringer som den tidligere ejer har lavet, kan jeg garantere, at det er en almindelig pudsmørtel overmalet med den billigste plastikmaling købt i en hvilken som helst lavprisbutik :P
Det ses måske ikke så godt på billederne, men pudsen slipper ret let i større eller mindre flager afhængig af tykkelsen.
Det der sidder tilbage mellem stenene er dog en gammel kalkmørtel.

Hej. Læser dette gamle opslag og bliver lidt nysgerrig på, hvordan det endte. Jeg har en væg i kælderen, der ser præcis ud som på dit billede. Skal man slå det gamle ned eller forsøge at reparere det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.