Hej, min lejlighedsdør er af ældre model. Den modstår sandsynligvis hverken indbrud eller brand, og absolut ikke lyd.
Har hørt, at man kan opgradere gamle døre, så de opfylder lyd- og brandkrav som nyere. Er der nogen, der ved hvordan?
Det der er vigtigst for mig er at få døren mere lydtæt.
Har hørt, at man kan opgradere gamle døre, så de opfylder lyd- og brandkrav som nyere. Er der nogen, der ved hvordan?
Det der er vigtigst for mig er at få døren mere lydtæt.
Det bedste er at skifte døren helt ud med en metaldør fra daloc eller swedoor type. Men man kan fikse gamle døre ved at smække laminat på osv. Et varmt tip, hvis du vil gøre lidt selv, er at.
1) montere nye tætningslister
2) indefra bruger du ikke 7-tillhållar låsen. Skru afdækningspladen af der og tape den til, fyld derefter med lidt mineraluld eller lignende. Tjek at det er muligt at låse og åbne ordentligt udefra; fungerer det, så sæt pladen tilbage, og du har vundet lidt dB i form af direkte transmission..
En anden skitse er, at i nogle ældre lejligheder har man en dyb karm, ofte en hvor der tidligere har siddet en inderdør. Man kan så montere en inderdør ....
I gamle døre er også brevsprækken et dilemma, hvor det lækker lyd...
Så kan man overveje et tungt gardin/forhæng indvendigt. Dette sluger bogstaveligt talt lyd i talefrekvenser og helt ned til lad os sige 100 Hz, hvilket sandsynligvis mindst halverer lydniveauet (6 dB)
1) montere nye tætningslister
2) indefra bruger du ikke 7-tillhållar låsen. Skru afdækningspladen af der og tape den til, fyld derefter med lidt mineraluld eller lignende. Tjek at det er muligt at låse og åbne ordentligt udefra; fungerer det, så sæt pladen tilbage, og du har vundet lidt dB i form af direkte transmission..
En anden skitse er, at i nogle ældre lejligheder har man en dyb karm, ofte en hvor der tidligere har siddet en inderdør. Man kan så montere en inderdør ....
I gamle døre er også brevsprækken et dilemma, hvor det lækker lyd...
Så kan man overveje et tungt gardin/forhæng indvendigt. Dette sluger bogstaveligt talt lyd i talefrekvenser og helt ned til lad os sige 100 Hz, hvilket sandsynligvis mindst halverer lydniveauet (6 dB)
Har fået forslag om at sætte en gulvgipsskiva på indersiden af døren. Lyder ret fornuftigt, men er det muligt at få fat i finer, så det kan få tilbage den originale look?
Smelte på laminat som du skriver om, hvordan fungerer det?
Smelte på laminat som du skriver om, hvordan fungerer det?
Gulvgips på indersiden kan sikkert fungere, men trods alt er luftlyd heller ingen picnic. Der ligger de højfrekvente lyde og roder. Tungere dør hjælper ganske vist i lavere frekvenser.
Laminat på ydersiden, som man limer på for at klassificere døren for lyd og brand og i nogen grad indbrud...
Men jeg siger, at gulvgips hjælper ca. 20% af, hvad et tungt gardin gør... Det kan jeg love!!
Laminat på ydersiden, som man limer på for at klassificere døren for lyd og brand og i nogen grad indbrud...
Men jeg siger, at gulvgips hjælper ca. 20% af, hvad et tungt gardin gør... Det kan jeg love!!
Hvor får man fat i sådant laminat eller hvilken type virksomhed kan tænkes at gøre det?
Jeg kan desværre ikke svare på det. Menb hør hos en lokal byggevarehandel af rang og ikke byggmax, bauhaus eller dem uden hug på en større.. Typ Beijer eller noget. Du kan nok også forhøre dig hos virksomheder, der laver døre, der er et antal... kan dog ikke nævne navnet på nogen, da jeg ointe har noget...
Klik her for at svare