Må jeg bede om nogle tips fra jer? Har endelig købt hus, og efter at have boet der i lige over et år nu, er det blevet tid til at renovere :)

Jeg har en skorsten, der støder op til køkkenet, som jeg til sidst vil kakkelere over i forbindelse med, at jeg lægger nye fliser i hele køkkenet. Som forarbejde vil jeg lægge puds eller gips over skorstenen, men står over for nogle udfordringer, som jeg undrer mig over, hvordan I ville håndtere. Udfordringen består primært i, hvordan man får det flot mod den del af skorstenen, hvor der ikke udføres forarbejde.

På det øverste billede nedenfor kan man se, at den støder op til en hvid gipsplade(?) og højdeforskellen er cirka 1 cm.

Rød murstensvæg i køkken ved siden af en hvid emhætte og kakkelvæg med hylde. Ventilationsrist ses i murstenskonstruktionen.

På det midterste billede ser I en af udfordringerne. Hvordan skal jeg få en "god" afslutning mellem køkkenet og det næste rum, som siden af skorstenen støder op til? Det er, fordi der er store sprækker mellem murstenene.

Rød murstensmur i køkken med synlige glip mellem stenene, baggrunden viser delvist køkken med vindue og kogeplade.

Det sidste billede viser den sidste udfordring. De, der byggede skorstenen, lavede en talje(?) på den for synets skyld. Også denne volder problemer, da jeg kun ønsker at lave forarbejde på én side af skorstenen og lade de andre sider af skorstenen være intakte.

Rød murstensvæg ved siden af en hvid gipsskive, viser højde forskel og overgangsudfordring mellem materialer.

Senest redigeret:
  • Synes
Emma_w
  • Laddar…
M
Jeg antager, at skorstenen ikke bruges til fyring, da plejer det at være et krav, at den skal være pudset.

Yderhjørnet mod øvrige rum kan du måske sætte en slags liste? Hvad synes du ville være pænt?

Midterstykket kan du sandsynligvis banke væk, og hvis hele sten løsner sig, bygge ud i etaper med mørtel inden pudsning. Det skift ser ud til at bestå af dobbelte stående mursten.

Tak for dit svar!

Murværket bruges i dag delvist til fyring, når lysten melder sig. Så gipspudset er altså udelukket, og tilbage er der puds.

En enkel hjørneliste lyder fornuftigt.

Hvis jeg begynder at banke midten væk, og hele stenen løsner sig. Kan man så bare fylde op med puds (ligesom spartling af huller i vægge)?

M
butchbob sagde:
Tak for dit svar!

Murstokken bruges i dag delvist til fyring, når lysten falder på. Så da går altså gipsmørtelen bort og resterer puds.
Der er intet, der siger, at gipsmørtel går bort kontra kc-mørtel.

Mærkeligt dog, at det er godkendt som opudset og endda udkradsede fuger. Det kunne være en ekstra skalmur uden på den gamle murstok. Det der afslører det er dels bredden på hele murstokken, at de synlige mursten ser moderne ud og at det aldrig har været pudset før.

butchbob sagde:
En enkel hjørneliste lyder fornuftigt.

Hvis jeg begynder at banke midterstykket væk, og hele stenen løsner sig. Kan man blot fylde op med pudsmørtel (ligesom spartling af huller i væg)?
Ja, med pudsmørtel type kc-mørtel kan du lægge en centimeter ad gangen med cirka et døgns tørretid imellem. Hvis du bruger gipsmørtel, kan det lægges 5-6 cm per lag.

Hvis jeg havde gjort dette og været 100% sikker på, at muren, der ses, er en ekstra skalmur, så havde jeg banket midterstykket væk og blot "spartlet" hullerne, der blev, og alle udkradsede fuger. Det ser ud til at være meget lige muret.

Aha! Det er naturligvis sådan, at det, der ses på billedet, er en skalmur. Min kamin er tilsluttet i rør, og man kan se, at det er andet mursten på indersiden af skorstenen.

Og angående valg af KC-mørtel, hvis jeg ikke ved, hvilken mørtel der blev brugt tidligere: bør jeg vælge B eller C? Eller bør man gå på hydraulisk mørtel (som siges at undgå, at det sprækker)?

M
C-brug er hvad jeg ville bruge ud fra det lille, jeg ved om netop dette objekt. Sørg for at forvande og eftervande rigtig grundigt, tørre murstensvægge suger vandet ud af påført mørtel på ingen tid ellers, og så revner det garanteret. Gipsmørtelen er ikke lige så tilbøjelig til at revne og kan også være lettere at håndtere for en, der er uvant med skeen, men det bliver dyrere, da muren bør primes først, og gipsmørtelen koster mere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.