Blev ikke helt godt det her… eller kommer det til at fungere?
Grindestolpen svajer af vægten, så har lavet en nødløsning, som måske kunne have været gjort pænere. Hvad synes I?
Satte en stolpe et stykke ude og en skråstiver. Tænkte at fastgøre et stykke armeringsnet og klatreplante, og så kan vi gemme trillebør osv. bagved.
Baggrund så erstattede et plank på samme sted som var blæst i stykker (meget gammelt) med et plank af stående 45x45. Grinden blev bygget af det samme. Stolperne er 70x70. Havde 95x95 klaret svajet bedre?
Har svejser, så overvejer lidt, om det bliver pænere at sætte et firkantrør som skråstiver... eller måske pænere bare at have en skråstiver direkte ned til ekstra fundamentet?
Eller bare sige, det bliver fint når klematisen eller en lignende plante vokser op.
Blev ikke helt godt det her… eller kommer det til at fungere?
Gitterstolpen svajer af vægten så har lavet en nødløsning som måske kunne være gjort pænere. Hvad synes I?
Satte en stolpe et stykke ud og en skråstiver. Tænkte at fastgøre et stykke armeringsnet og klatreplante, så vi kan gemme trillebør osv. bagved.
Baggrund er, at jeg erstattede et plank på samme sted, som blæste i stykker (meget gammel) med et plank af stående 45x45. Gitteret blev bygget af det samme. Stolperne er 70x70. Havde 95x95 klaret svajet bedre?
Har svejseapparat, så overvejer lidt, om det bliver pænere at sætte et firkantstål som skråstiver... eller måske pænere bare have skråstiveren direkte ned til ekstra fundamentet?
Eller bare sig, det bliver fint, når klematisen eller lignende er vokset op.
[billede][billede][billede]
Jeg havde prøvet at sætte skråstiveren, som man ser på billedet med spanden, helt ned i fundamentet.
Det er et tungt hegn og døren/porten er ret bred, så den skal være meget tung. Skal det håndteres af kun en stolpe, så skal den være kraftig, ligesom betonfundamentet/soklen. Mavefornemmelsen siger mindst 6x6" stolpe og måske en meterdyb og cirka 30 x 30 cm sokkel, gerne med "vinger" som yderligere reducerer risikoen for bevægelser i jorden.
Rediger: Og kraftige sokkeljern (fladjern typisk 8x40mm eller gerne kraftigere.
Rent teknisk for største stabilitet med den nuværende konstruktion skal skråstiveren gå direkte ned til soklen.
Hvis det er tilstrækkeligt stabilt nu, vil det være fremragende med en klematis, der dækker det hele. Det er måske ikke i henhold til den oprindelige plan, men faktisk bedre, da det nu giver en lidt mere tilbagetrukket plads til trillebøren jo.
Det er et tungt hegn, og døren/porten er ret bred, så den må være temmelig tung. Skal det håndteres af kun en stolpe, så må den være robust, ligesom betonfundamentet/pillen. Mavefølelse siger mindst 6x6" stolpe og måske en meter dyb og cirka 30 x 30 cm pille, gerne med "vinger" som yderligere mindsker risikoen for bevægelser i jorden.
Redigeret: Og solide pillejern (pladejern typisk 8x40mm eller gerne kraftigere).
Rent teknisk for største stabilitet med den nuværende konstruktion, så skal skråstøtten gå direkte ned til pillen.
Hvis det er tilstrækkeligt stabilt nu, så bliver det udmærket med en klematis, der dækker det hele. Det er måske ikke efter den oprindelige plan, men faktisk bedre, da det nu giver en lidt mere tilbagetrukket plads til trillebøren jo.
Ja nu svajer det ikke, så jeg kommer til at gøre det nemme og bare sætte et stykke armeringsnet på nu og plante en klematis. Der vokser en solid en bagved også, så det tager kun en sæson, før det skjules. Hvis ikke, så må jeg skifte det næste efterår...
Ja nu svajer det ikke så vil bare gøre det enkle og sætte et stykke armeringsnet på nu og plante en klematis. Der vokser en kraftig en bagved også, så det tager nok kun en sæson, før det er dækket. Hvis ikke, så må jeg bytte næste efterår...
Oolofh sagde:
Det blev ikke helt godt dette her... eller vil det fungere?
Havelågens stolpe svajer af vægten, så jeg har lavet en midlertidig løsning, som måske kunne være gjort pænere. Hvad synes I?
Satte en stolpe et stykke ude og en skråstiver. Tænkte at fastgøre et stykke armeringsnet og klatreplante, så vi kan gemme trillebøren osv. bagved.
Baggrund er, at jeg erstattede et plankeværk samme sted, som var blæst i stykker (meget gammelt) med et plankeværk af stående 45x45. Lågen blev bygget af det samme. Stolperne er 70x70. Ville 95x95 have klaret svajet bedre?
Har svejseudstyr, så overvejer lidt, om det bliver pænere at sætte en firkantstål som skråstiver... eller måske pænere bare at have skråstiveren direkte ned til ekstra fundamentet?
Eller skal jeg bare sige, det bliver fint, når klematisen eller lignende er vokset op.
[billede][billede][billede]
Enig med en tidligere kommentar om, at skråstiveren sandsynligvis gør mere nytte direkte ned i fundamentet uden at være ingeniør.
Men afhængigt af hvor højt det er: kan du ikke få en regel mellem hængselsstolpen og den korte vægs stolpe ved huset "indlejret", når porten er lukket. Men man slår måske hovedet der?🙂
Helt enig med nogen tidligere i svaret om, at en skråstiver sandsynligvis gør mere gavn direkte ned i plinten uden at være ingeniør.
Men afhængigt af hvor højt det er: kan du ikke få en regel ind mellem hængselsstolpen og kortvæggens stolpe mod huset "indfældet", når porten er lukket. Men man slår måske hovedet der, ikke?🙂
Jo, da bliver man nødt til at dukke sig desværre. Et alternativ er jo at vende hele lågen, så hængslerne havner den anden vej, for den indre stolpe er fastgjort mod facaden. Men der er lidt mere arbejde med at ændre lågens Z-bræt og lidt andet.
Vi kører sådan her og ser, hvad der sker. Overvejede et stykke tid en wire ned i plinten med en type skruekobling til at spænde den...
Jeg ville sætte en skråstiver fra den øvre del af portstolpen ned til pæl tre (den første pæl er portstolpen) i hegnet. Evt. også krydse/skråstivere indersiden på den første sektion af hegnet, når jeg alligevel er i gang og sandsynligvis har resttræ fra byggeriet. Et par regler/brædder mellem espalier og hegn stabiliserer også. Den indre del af hjørnet har du i hvert fald ikke brug for, når vegetationen gror, og nogle halvmetersstykker eller længere rester har du antageligvis allerede.
Du behøver sandsynligvis at sætte en regel i underkanten af espalieren for armeringsmåtten, og da kan du sætte en parallel stiver med den eksisterende, om end kun for symmetrien.
Tror at det ville blive meget mere stabilt, hvis man bare "vippede af" lidt før døren så man får et stabilt hjørne ved hjælp af en stolpe til (blå) som er fastgjort i, men et stykke fra, den eksisterende stolpe (betyder dog en lidt smallere dør).
Tror att det ville blive meget mere solidt, hvis man blot "foldede af" lidt inden døren, så man får et solidt hjørne ved hjælp af en stolpe til (blå), som er fæstet i, men et stykke fra, den eksisterende stolpe (indebærer dog lidt smallere dør)
[billede]
Ah, det har du nok helt ret i, smart. Men lidt for meget arbejde at udbedre det. Det må komme på læringskontoen
Hvis du fastgør et armeringsnet til den konstruktion, som du allerede har lavet, vil det blive super stabilt, da armeringsnettet vil stabilisere alt præcis som om du havde sat en plade der. Armeringsnettet skal fastgøres til begge vertikale stolper.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.