forsøger at forstå, hvad der kræves for at fastgøre nogle pergolapæle i et par jordplader, jeg selv har støbt, 50-55mm grovbeton. Taget/pælene skal desværre være så høje som 320 cm, da vi samtidigt vil have solafskærmning til soveværelserne ovenfor (kælderen under gør højden).
Har set på forskellige fastgørelser, men føler mig i tvivl om, at det kan tåle alle belastninger, og er allergisk over for en vinglende konstruktion. Overbevis mig gerne om det modsatte :).

Er begyndt at hælde til at skære huller i pladerne for at kunne grave søjler ned, men det ærgrer mig lidt at skulle gøre dette, efter at pladerne er på plads.

Nogen med erfaringer med dette?

• Betonplade på grusgrund måles af en gul tommestok, der viser en tykkelse på 55 mm.
  • Betonplade på grusunderlag med gul målebånd i forgrunden, omgivet af planter.
Den plade er for tynd til, at du kan fastgøre nogle stolper i den. Er dine plader forstærkede? Hvis ikke, vil de sandsynligvis revne, hvis du placerer en punktlast midt på den, som en stolpe ville være.

• Synes
KJD
  • Laddar…
AXS
Hulsav, grav, støb.
Held og lykke!

AXS AXS sagde:
Hulsave, grav, støb.
Held og lykke!
De er armerede ellers havde de vel set ud som
R roli sagde:
Den plade er for tynd til at du kan fastgøre nogle stolper i den. Er dine plader armerede? Hvis ikke, vil de sandsynligvis sprække, hvis du stiller en punktlast midt på den, som en stolpe ville være.
godt det bekræfter, hvad jeg tænkte. De er armerede, jeg har støbt 30 stk, så jeg ved, hvad der sker, hvis de endda har dårlig armering.

AXS AXS sagde:
Hålsav, grav, støb.
Held og lykke!
Godt! Hålspg med dismantskær har jeg faktisk, tænkte aldrig på det.hvad behøver jeg for størrelse på hullet for disse enorme stolper da?? (90x90mm x 320cm).

Havde selv tænkt vinkelsliber med beton skær og 20x20-hul for at sænke ned en færdig sokkel. Er det overkill?

KJD KJD sagde:
Godt! Hulsav med dismantskär har jeg faktisk, tænkte aldrig på det. hvad behøver jeg for størrelse på hullet til disse enorme stolper så?? (90x90mm x 320cm).

Havde selv tænkt vinkelsliber med betonskær og 20x20-hul for at sænke ned en færdig plint. Er det overkill?
Skulle behøve en kæmpe hulsav - eller flere borehuller - hvis man også skal komme til at grave. og måske en sådan h-anker?
Spørgsmålet er om ikke færdig plint er at foretrække.

• H-formet varmgalvaniseret stolpesko 101x60x600 mm, med dimensioner C1 og C2 angivet; mulighed for at skrive anmeldelse eller stille spørgsmål.
KJD KJD sagde:
Skulle behöva syvstykkers hulsav - alt flere borehuller - hvis man skal komme til og grave desuden. og måske sådan et h-anker?
Spørgsmålet er om ikke færdig stolpe er at foretrække.
Lavede for nylig en stolpe i carporten, bliver jo måske mere cleant og bedre beton kvalitet end hvad man kan opnå selv .. hvis man også bruger type stolper med bedre kvalitet

• En betonsokkel i carporten med et monteret metalbeslag ved siden af et bildæk.
AXS
Afhængigt af hvad det er for et materiale, kan det muligvis suges op med støvsuger + cyklon.

Mere end 10 cm, ville nok selv have valgt 12 eller 15 cm. At gå op med betonen ovenfor pladen er nok ikke forkert, det kan jo også gøres delen over fundamentet bredere, hvis du vil af æstetiske grunde.

Hvad er "Cyklon"?

Nogen der ved hvordan "diamant"/betonskær klarer armeringen?

Cyklon er en separationsmanick som man sætter før støvsugeren for at skræpet ikke skal ende i støvsugeren.

Nu ved jeg ikke om der er noget specielt med pladerne men løfter du en op, støber en solid plint under og lægger pladen tilbage så kan du bore hul til fastgørelsen.

Z z_bumbi sagde:
Cyklon er en separationsmanick som man sætter før støvsugeren for at skidtet ikke skal ende i støvsugeren.

Nu ved jeg ikke om der er noget specielt med pladerne men løfter du en op, støber en ordentlig pæl under og lægger pladen tilbage så kan du bore huller til fastgørelsen.
got some traction … blev en kernebor til betonboremaskinen + en betonskær til vinkelsliberen for at pudse til kanterne. Gravede halvdelen af hullet men næsten det som er mest besværligt. Cyklon virker fancy, men det he er fungerer hjælpeligt.

• Betonplade med delvist udgravet hul, der måles med målebånd; omgivende værktøj som vinkelsliber og bor ses på jordbetonstruktur.
  • Betonboremaskine med kernebor på en ru betongoverflade, klar til at bore et hul.
  • Betonghul med målebånd på våd overflade, en del af byggeprojekt med betonbor og vinkelsliber til at bearbejde kanterne.
  • Betonoverflade med et delvist udgravet kvadratisk hul, omgivet af grus. En kæmpeboremaskinebit ses til venstre i billedet.
  • Synes
hydrolift og 1 anden
  • Laddar…
Sådan

• En byggeplads med spand fyldt med jord, bræt med hul, skovl og fliser på jorden.
  • Synes
AXS og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.