Stickan56
Mikael_L sagde:
Sen er det jo spørgsmålet om dubben overhovedet behøver at støbes fast, hvis han borer 8mm hul og slår et 8mm jern ned, så må det vel være nok?
Det er sandsynligt, at det er nok, hvis man får det stramt.

MVH Stickan
 
Skal en mur virkelig hælde så meget som 10-12 grader???

Hvordan skal man gøre, hvis man vil have en mur, der er lodret? Bygge den kileformet?
 
Stickan56
vojma sagde:
Skal en mur virkelig hælde så meget som 10-12 grader???

Hvordan skal man gøre, hvis man vil have en mur, der er lodret? Bygge den kileformet?
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med kileformet. En skrånende mur har en højere stabilitet. Ved at hælde den mindsker man den kileformede jordmasse, der vil skride ned og presse på din mur. Estetisk ser jeg heller ikke noget problem med en skrånende mur. Det enkleste er at forskyde hver stenskit med 1 - 1,5 cm indad. Det svære er, hvis muren skal dreje, da radien foroven og forneden bliver forskellig. Skal man bygge lodret, kan L-elementer i beton anvendes, ikke kønt dog, eller forankre med stag indad, men alt afhænger af højden og konstruktionen.

MVH Stickan
 
Her er man væk en uge fra tråden, og så er der kommet en masse svar, herligt! :)
Med kileformet antager jeg at Vojma mener lodret yderside, skrånende inderside.
I har jo ret i, at kræfterne er sidekræfter, og hvis man som sagt har et snævert hul i pladen, bør armeringsjernene ikke kunne komme nogen steder. Der er jo i hvert fald ingen løftekræfter, der kunne trække dem op af hullerne.
Jeg vil prøve det på et par huller og se, hvordan det føles.
Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skal fylde hullerne i Lecablokkene med, men sandsynligvis laver jeg en slags finbeton af støbesand (0-8) og cement. Kan det holde tror du? (Har nemlig en sæk cement liggende)
Jeg har planlagt at armere hvert lag i muren, selvom Weber mener, at det er nok med det øverste og nederste.

Stickan56 sagde:
I den indre vinkel mellem sål og mur fylder du op med mørtel til en højde på ca. 1,5 sten.
Hvor tykke "kager" er det egentlig muligt at lave i mørtel? Flexoheft M5 har som sagt en angivet maksimal tykkelse på 8 mm.
 
Stickan56
vojma sagde:
Skal en mur virkelig hælde så meget som 10-12 grader???

Hvordan skal man gøre, hvis man vil have en mur, der er lodret? Bygge den kileformet?
Nej, du har ret, det er mig, der har blandet begreberne. Det jeg skulle skrive var 10 -12%, hvilket burde give 6 -7 grader.

MVH Stickan
 
Senest redigeret:
  • Synes
brumbjorn
  • Laddar…
Stickan56
Quist sagde:
Hvor tykke "kager" kan man egentlig lave i mørtel? Flexoheft M5 har som sagt en angiven maksimal tykkelse på 8mm.
Det gik lidt hurtigt der. Skal man støtte på bagsiden, gør man det med jordfugtig beton, der kan pakkes, men i dit tilfælde kan man nok springe over den del..

MVH Stickan
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.