Hej, skal bygge en støttemur af Lecablokke i haven (=mit første mureprojekt). Jeg har støbt en sål i beton, som jeg skal mure blokkene op på, og nu overvejer jeg, hvordan jeg bedst forankrer muren i sålen. Jeg vil bruge Lecablokke af den nye type med "letningshuller" i. Jeg overvejer derfor at bore armeringsjern ind i sålen, som skal stikke op i hullerne i blokkene. Derefter fylder jeg hullerne med mørtel (eller noget andet passende).
Den mørtel, der anbefales med Lecablokkene, er Flexoheft M5, men den klarer en maksimal fugetykkelse på 8mm. Det virker derfor ikke passende at bruge. Har nogen et andet tip til, hvad man skal bruge for at støbe armeringen fast i de borede huller i sålen og i Lecahullerne. Beton? Ekspanderbeton?
Og er det passende at bruge Flexoheft mellem blokkene og sålen, eller skal man lægge en mørtelstribe med en anden type mørtel?
Kemankre til sålen, og almindelig cement/beton til hullerne i blokkene.
Skal det blive en høj støttemur? Der kan opstå store kræfter i jorden.
Man kan støbe 12mm armeringsjern ind, som bøjes i store buer på indersiden i jorden efterhånden som du genfylder.
Som ankre
Tak for svarene!
Havde aldrig hørt om kemankare før, men det ser ud til at være det rigtige produkt.
Muren bliver ca. 1,2m høj. Jeg har planer om at følge Webers anvisninger med indadgående "snedstag" af rustfrit bistål. Se billede.
I denne anvisning bygges muren direkte på velkomprimeret makadam, men jeg har som sagt støbt en sokkel for at få maksimal stabilitet.
Kemankre er jo for dyrt,
Tag stykker af 10mm armeringsjern. Lav 20-30 mm huller og støb dem fast med mur- og pudsemørtel, B
Mure med mur- og pudsemørtel B.
Så ville jeg gøre, men jeg er jo, som du ved, ikke nogen professionel til dette. :blushing:
Kemankre er spild af penge. Bor hul og fæst armeringsjernene med en slurry lavet af mørtel og vand. En støttemur skal helst hælde indad ca. 12 grader. I den indre vinkel mellem sål og mur fylder du op med mørtel til en højde på ca. 1,5 sten.
80kr for 150ml og 129kr for 280ml på biltema. Ikke så frygteligt dyrt synes jeg.
Kemankare er en fantastisk ting, og ikke specielt dyrt når det er berettiget.
Men her snakker vi om en ca. 20 meter lang støttemur, som altså skal have et større antal forankringer, så er det ikke så billigt længere.
Jeg ville bruge korte stykker af armering, og store huller og støbe dem fast med lidt mørtel.
Hvis man skal fastgøre f.eks. 8mm eller 10mm armering, hvor stor diameter skal hullet være?
Jeg borede engang 10 eller 12mm huller, fyldte med lidt hurtigtlim, men så var det totalt umuligt at få ned en 6mm gevindstang! Så jeg har regnet ud at hullet skal være væsentligt større end det der skal støbes fast deri.
Jeg er ingen murermester, men for mig lyder det som "overkill" med kemanker! Vi taler om samlingen mellem det støbte fundament og det første lag lecablokke, principielt alt tryk fra jorden vil jo komme til at påvirke muren sidelæns. Jeg ville i så fald være mere bekymret for samlinger mellem resten af lagene i muren, som jo kun hænger sammen med mørtel.
Havde jeg lavet den samme mur, ville jeg have gjort omtrent som Stickan56 foreslår; støbe fast dyvler til det første skift, hælde muren 10-12 grader indad, og gerne supplere med skråstag i henhold til Webers billede.
qvist har de nye lecablokke fra weber
(Jag har været der og kigget)
Vi overvejede lidt, hvordan man bedst dykker dem, og vi tænkte, at det måske er bedst at sætte dykkerne i sålen, så den kommer op i et af hulrummene i Leca-blokken.
Og så hælde en skefuld mørtel/beton i hulrummet, som danner en plade, der omslutter armeringsdukken, og pladen omsluttes igen af hulrummet i blokken.
Det burde vel fungere?
Så er der jo spørgsmålet, om dykkerne overhovedet behøver støbes fast; hvis han borer 8mm hul og slår et 8mm jern ned, så må det vel være nok?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.