Jeg søger en trælim, der kan bruges til at lave skærebrætter, men det virker nemmere sagt end gjort. Hvis man søger på google, får man cirka nul relevante resultater.

Titebond III skulle fungere, men det kræver bestilling over nettet, og det er et andetvalg, køber hellere i butik i Göteborg/Trollhättan.

Nogen der kan give et tip til noget?

(Rent spontant føles det som om det vigtigste er, at det er vandfast, så meget kontakt med fødevarer vil limen i et skærebræt jo ikke have... Men samtidig føles det dumt at udfordre skæbnen, hvis der nu findes gode alternativer.)

TEC7 findes i mange varehuse. For eksempel Clas Ohlson.

Edit. Måske ikke den rigtige type til en skærebræt.

Den opfylder ganske vist alle behov, men det største problem er nok prisen. Omkring det tredobbelte sammenlignet med at bestille f.eks. Titebond, og med tanke på hvor meget lim der synes at gå til endetræsskærebrædder, bliver det hurtigt en mærkbar sum. Så man må måske bestille fra nettet alligevel.

Jeg ville have brugt almindelig lim uden at tøve. Man kan jo sammenligne mellem et skærebræt i træ og et i plastik. Afgiver det første mindre end det andet? Hvis man vil være sikker, så må man jo skære alt i luften ellers.............

• Synes
EmmBe
  • Laddar…
Njaa. Sammenligning med plastskærebræt er ikke så relevant. Visse limmer er meget sundhedsskadelige. Skærebrætter af plast er (forhåbentlig) fremstillet af plastkvalitet som ikke er sundhedsskadelig.

Men jeg er enig, eksponeringen fra en godt presset limfuge er ekstremt lille.

Bedste svar

Tec7 er ganske vist godt til meget, men ikke som trælim. Brug almindelig D2 klassificeret trælim. Casco trælim udendørs fungerer ypperligt til formålet og er en almindelig polyvinylacetatlim. Ufarligt.

Jeg bruger mest Titebond III, men har også brugt Casco, og begge er funktionelt lige gode.

• Synes
Wilhelmson
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Tec7 er ganske vist godt til meget, men ikke som trælim. Brug almindeligt D2-klassificeret trælim. Casco trælim ude fungerer ypperligt til formålet og er et almindeligt polyvinylacetatlim. Ufarligt.

Jeg bruger mest Titebond III, men har også brugt casco, og begge er funktionelt lige gode.
Huh, jeg kunne sværge, at jeg læste sikkerhedsdatabladet for Casco Ude og derefter vragede det. Nu når jeg kigger under historikken, ser jeg, at det var deres polyurethanlim, jeg læste på, ikke noget man vil have i maden direkte (selvom limresterne selvfølgelig er forsvindende små mængder).
Cascol Ude synes at være et godt valg, tak!

T Trunk sagde:
Jeg søger en trælim der kan bruges til at lave skærebrætter, men det virker nemmere sagt end gjort. Hvis man søger på google får man ca. nul relevante resultater.

Titebond III skal fungere, men så kræves der bestilling over nettet, og det er et anden valg, køber hellere i butik i Göteborg/Trollhättan.

Nogen der kan tipse om noget?

(Rent spontant føles det som om det vigtigste er, at det er vandfast, så meget kontakt med fødevarer vil limen i et skærebræt jo ikke have... Men samtidig føles det dumt at udfordre skæbnen, hvis der nu findes gode alternativer.)
måske er lidt sent ude, men det eneste jeg kan finde er Titebond ultimate III som er godkendt af FDA for indirekte kontakt med fødevarer og har som eksempel skærebrætter

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.