Er der nogle gode tips til, hvordan man saver udvendigt foder til en døråbning, der vender mod pudsede lecavægge?
Siden mod dørkarmen bliver jo lige, men mod pudsen "differs" det et par centimeter på forskellige steder. Prøvede at måle hver tiende centimeter, markerede derefter målene på foderet (22x95) og brugte til sidst stiksav. Resultatet blev dog ikke godt.
Kan man på en måde lave en skabelon for at få nogenlunde bløde kurver mod de ujævne sider? Ved ikke om det bliver så pænt at fuge så meget mellem foder og puds. Og hvem ved, om det fæstner ordentligt.
Siden mod dørkarmen bliver jo lige, men mod pudsen "differs" det et par centimeter på forskellige steder. Prøvede at måle hver tiende centimeter, markerede derefter målene på foderet (22x95) og brugte til sidst stiksav. Resultatet blev dog ikke godt.
Kan man på en måde lave en skabelon for at få nogenlunde bløde kurver mod de ujævne sider? Ved ikke om det bliver så pænt at fuge så meget mellem foder og puds. Og hvem ved, om det fæstner ordentligt.
Hvis du holder foderet der, hvor det skal sidde, i lod, men så det er forskudt et stykke ind på karmen, kan du derefter bruge en blyant og en klods af passende tykkelse til at følge den pudsede væg. Du tegner altså væggens profil nøjagtigt på foderet ved at lade blyanten og klodsen glide langs væggen. Det er selvfølgelig vigtigt, at klodsen har præcis den rette tykkelse (og/eller at foderet er passende forskudt ind på karmen) for at målet bliver korrekt. Man kan også bruge en tommestok, som man klemmer blyanten mod, men det kan være lidt sværere at få den til at holde sig på det rette sted hele vejen.
Håber du forstår, hvad jeg mener, det var ikke helt let at forklare i tekst.
Tak! Præcis hvad jeg behøvede.jon_h sagde:Hvis du holder foderet der det skal sidde, i lod, men så at det er skubbet en smule ind på karmen, kan du derefter bruge en blyant og en klods af passende tykkelse til at følge den pudsede væg. Du tegner altså væggens profil præcist på foderet ved at trække blyanten og klodsen mod væggen. Det er selvfølgelig vigtigt, at klodsen er præcis den rigtige tykkelse (og/eller at foderet er tilpas skubbet ind på karmen) for at målet bliver korrekt. Man kan også bruge en tommestok, hvor man klemmer fast blyanten, men det kan være lidt sværere at få den til at holde sig på den rette plads hele vejen.
I princippet må det nemmeste være, hvis jeg for eksempel har en 21*44 liste, som jeg sætter på to forskellige steder mod væggen på en sådan måde, at hvis jeg sætter foderet mod disse to listestykker, så sidder foderet lodret og stabilt. Hvis jeg nu skærer til et lille stykke af en 21*44 liste, sig to centimeter, og holder blyanten mod dens kant og fører langs væggen, vil blyanten være listens 21 millimeter ud, samtidig med at foderet er de samme 21 millimeter ud, og jeg tegner væggens kontur på foderet.
Har du anbefalinger på klodsens mål (for smal så er den ikke lige, for høj så bliver den ustabil)
--- Mats ---
Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal forklare på anden måde.. Men tænk dig, at du forskyder de for eksempel 20 mm længere ind mod dørens midte, end hvor det egentlig skal sidde, og måske midlertidigt fastgør det med et par dykkere. Derefter tager du et træstykke, 20 mm bredt, og trækker det sammen med en pen (som du holder, så den tegner på de for) langs med den pussede overflade. Så vil en linje blive tegnet på de for, og denne linje vil følge den pussede overflades kontur. Hvis du er nøje, kan du derefter save præcis efter linjen, og de for vil sidde som støbt, når du sætter det på plads.Mikke sagde:
Hvis du forskyder de for lige så meget, som det er bredt, kan du bruge et stykke af samme stykke foder som afstandsklods.
Mats: Det ville ikke rigtig fungere, som du havde tænkt, for det er jo ikke sikkert, at de for er forskudt netop 21 mm ud fra sin endelige placering, bare fordi klodserne er 21 mm. Det ukårede de for kan jo være meget bredere, end hvad det endelige skal blive, det der fungerer kun, hvis de for allerede er præcis så bredt, som det skal være..
Jo det er rigtigt jon_h, det er ikke let at forklare.....................men hvorfor i hele fridens... bliver det sådan her.
Havde det ikke været nemmere, at fra starten, den som pudser, tager og næster op et par lister hvor foderet kommer til at være, og pudser op til disse. Så får man et foder som er lige, ligesom dørkarmen, kan man formode.
Havde det ikke været nemmere, at fra starten, den som pudser, tager og næster op et par lister hvor foderet kommer til at være, og pudser op til disse. Så får man et foder som er lige, ligesom dørkarmen, kan man formode.
Klik her for at svare