J
Hej!

Jeg har købt et hus og planlægger renovering. Jeg vil gerne flytte en væg på sutturengplan for at skabe to rum med egne døre ind fra en åben hyggestue.

1. Huset er fra 1945 og jeg tror, at væggen er af letbeton. Hvordan finder jeg bedst ud af, om væggen er bærende, eller om jeg kan rive den ned selv?

2. I dag er der uisoleret plade med el-gulvvarme i disse rum. Min tanke er at rive det eksisterende gulv op, lægge en platonmåtte og derefter fyrretræsgulv og indsætte radiatorer i stedet. Er det en rimelig måde at skabe et godt bomiljø på sutturengplan?

• Plantegning af entréplan med allrum, sovrum, bad, og værksted; vægplacering og dørene til rummene er angivet.
  • Plantegning af et øvre plan i et hus, der viser placeringen af køkken, soveværelser, bad, stue og altan.
  • Plantegning viser et hus med flere rum og døre, muligvis sutterengplan, relevant for renoveringsprojektet nævnt i teksten.
  • Et værelse med trægulv, blå vægge, en seng med gråt tæppe, og en dør der åbner ind til et andet rum med et vindue.
  • Bygningstegning af et hus fra 1945 med facader og grundplaner, viser placering af garage, køkken, stuer og værelser, planlægges til renovering.
Kan du ikke starte med at fortælle, hvilken væg du vil rive ned?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J
1 16386 sagde:
Du kan vel starte med at fortælle, hvilken væg du vil rive?
Sorry, her er et lidt bedre tydeligere billede

• Grundplan for et hus med rum som bad, sauna, køkken, gang, stue, soveværelser, værksted, og bryggers indikerede. Pejs markeret med rød.
Nu skal man jo i øvrigt ikke udtale sig kategorisk, men væggen lige over ovnen på billedet ser uden at være bærende. Den væg, som ønskes revet, ser ikke ud til at være bærende. Men i gamle huse kan også en bærende væg være blevet det pga. sætninger og bøjninger i bjælkelag.

Lidt unødvendigt at fjerne ovnen helt? Reservevarme i tilfælde af strømafbrydelse er jo ikke helt forkert. Måske en mindre ovn i stedet for den murede? (Mit gæt er, at den er muret)

• Synes
Johannnnnnn og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Normalt set er det vægge, der går nogenlunde under tagryggen, som er bærende, men huse fra 1945 følger ikke altid dette. Husmaterialet var ikke så standardiseret på den tid, som det blev senere i 50'erne. Hvordan det er i netop dit hus, afhænger af, hvordan bjælkelaget mellem de to etager går, de vægge, som bjælkerne ligger på, er bærende. Eller er det betonhvælving i stedet for bjælkelag?

Er der jord på ydersiden af ydervæggen i alrum/soveværelse?
Så kan der være brug for et lille stykke væg for at sikre, at jorden ikke presser ind på ydervæggen.

Bygningskonstruktør kaldes de personer, der er uddannede til f.eks. at undersøge hvilke vægge, der er bærende.

• Synes
Johannnnnnn og 1 anden
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 sagde:
Nu skal man jo i øvrigt ikke udtale sig kategorisk, men væggen lige over kaminen på billedet ser ikke ud til at være bærende. Den væg, som ønskes revet, ser ikke ud til at være bærende. Men i gamle huse kan selv ikke-bærende vægge blive det på grund af sætninger og bøjninger i bjælkelag.

Lidt unødvendigt at fjerne kaminen helt? Reservevarme i tilfælde af strømafbrydelse er jo ikke helt forkert. Måske en mindre kamin i stedet for den murede? (Mit gæt er, at den er muret)
Jeg skal have en ny kamin 👍

• Synes
pacman42
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.