Hej.

Jeg er i gang med at renovere overetagen. Jeg skal dele et rum til to børneværelser, og jeg er interesseret i at flytte frem skråvæggen.

Spærkonstruktionen er af rammetypen med en tagvinkel på 38 grader.

Jeg vil gerne have plads til en seng på 90*200cm. Det betyder, at jeg skal fjerne/flytte/erstatte 2 støtteben med en bjælke!?

Støttebenene er lavet af 2*4" og spæret er 2*6.

Kan nogen se, om det er bærende, og har nogen tips til, hvordan man kan gøre?

Jeg overvejer at flytte benene cirka 90cm og bygge en ny væg der...

• Overetage under renovering med synlige tagstøtter og isolering, værktøj og materialer spredt på gulvet. Potentielt område for vægændringer.
  • Loft under renovering med skråvægge, træstøttebjælker og en stålstang. Øverst ses en lampe og forskellige værktøjer fastgjort til væggen.
  • Støttebjælker lavet af træ i loftkonstruktion, med navet til afstivning og vægmateriale synligt, del af byggeri eller renovering.
Gjorde et lignende projekt, da jeg byggede om mit loft for et antal år siden. Tog støttebenene helt af. Jeg sømmede 45x220 på siden af de eksisterende spær. Det virkede for mig, men fungerer måske ikke i dit tilfælde. Afhænger lidt af spændvidde m.m.

• Synes
GrahnJ
  • Laddar…
Spændvidde glemte jeg at oplyse.

Mellem støttebenene er det 4,7m og underetagen er 9m bred.

Spikrede du dette på begge sider?

Hvor langt forstærkede du?

Nogen der har et godt tip?

Jeg sømmede på en side og helt op til rygningen som en ny tagstol på siden af den gamle.

Jeg gjorde det samme. Det negative er, at det bliver lavere under taget, det positive er, at der er plads til mere isolering.

Tak for svar!

Må lige tænke lidt mere.
Overvejer stadig at sætte en bjælke i linje, hvor støttebenene står i dag (altså på tværs af spær). Så er spørgsmålet, hvor kraftig denne skal være...

MVH

Hvordan løste du problemet?

Mvh Matts

Jeg har et hus med i princippet identisk konstruktion, måtte flytte nogle støtteben for at få mere plads.. Jeg regnede ikke direkte på det men flyttede bare. At fjerne og erstatte med bjælke kræver måske lidt mere beregning og eftertanke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.