Jeg har en bjælke, der går lige igennem køkkenet, hvor der tidligere har været en indervæg.
Jeg overvejer, om det er muligt at fjerne den på en eller anden måde, enten ved at sætte en ny på loftet og hænge bjælkelaget fra den, eller ved at bygge tagspær om, så de klarer den større spændvidde.
Huset er fra 1947, og jeg synes umiddelbart, at dimensioneringen ser lidt svag ud, så det er måske ikke engang muligt. Især ikke hvis det skal godkendes i henhold til nuværende normer. Det er isoleret med spån, og loftet bruges kun til kontrol af lækage, ventilation og skorsten.
De tre forskellige alternativer, jeg har overvejet, er:
1. En limtræsbjælke ovenpå underrammen. F.eks. 56x225. Den får dog 4m mellem understøtningspunkterne, mod 3,4m for den nuværende bjælke. Hvis dette er et godt alternativ, hvilke beslag kan man bruge for at hænge bjælkelaget i? Spærbeslag er måske ikke helt det rigtige valg?
2. Sætte støtteben på tagspær et sted, som gulvbjælkelaget kan hænge i, med eller uden langsgående bjælke (se træguidens eksempel). Dog har de mere solide dimensioner på overribbe og underribbe.
3. Bygge tagspær om til W-model.
Det er trangt på loftet, så det ville være rart at slippe for hanebånd, hvis muligt.
Er der nogen, der har gjort noget lignende, eller har nogen idéer?
Alternativ 1 er nemmest og bedst. Med den begrænsede spændvidde på loftbjælkerne, deres solide dimensioner og den lille belastning på loftbjælkelaget, er det tæt på, at du ikke behøver nogen forstærkning overhovedet. En 56x225 mm limtræsbjælke på loftbjælkerens overside. Den bedste indfæstning er fladstål, som fæstnes med gennemgående bolt.
Det er ikke altid så let at vurdere denne type spørgsmål på fri hånd. Der er for mange parametre. Jeg tør aldrig svare uden først at lave et overslag. Derefter kan man regne med en høj trævarekvalitet i et hus fra 1947.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.